Betaalde oplage kranten daalt met 3,2 procent - NRC, nrc.next en FD stijgen

Nederlandse landelijke dagbladen. Foto ANP / Koen Suyk

De betaalde oplage van alle kranten in Nederland is in het afgelopen jaar gedaald met 3,2 procent. In totaal werden er in 2012 nog 3.025.851 exemplaren van kranten – papier en digitaal – verkocht, bijna 100.000 minder dan het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die oplage-instituut HOI vandaag bekend heeft gemaakt. Oorzaken van de dalende trend zijn onder meer de recessie en concurrentie van televisie en internet.

NRC Handelsblad, nrc.next en Het Financieele Dagblad zijn de enige drie kranten die hun betaalde oplage zagen stijgen. Dat wordt vooral veroorzaakt door de toename van abonnees van de digitale edities. Het Financieele Dagblad zag het aantal digitale abonnees verdubbelen, waardoor de oplage van de krant in 2012 in totaal met 1,9 procent groeide tot 60.602 exemplaren. NRC Handelsblad groeide met 0,8 procent tot 203.021 betaalde exemplaren, nrc.next met 0,5 procent tot 73.952 exemplaren. Ook hier kwam de groei vooral voort uit digitale abonnees. Daardoor is de betaalde oplage van NRC Media (NRC Handelsblad, nrc.next, papier en digitaal opgeteld) met 276.973 exemplaren de hoogste in de geschiedenis van het bedrijf.

De oplage van de andere kranten liet in 2012 een negatieve trend zien. De Telegraaf daalde met 3,9 procent naar 521.778 exemplaren, de Volkskrant met 2,6 procent naar 267.554 exemplaren (papier plus digitaal).

De opiniebladen kregen zwaardere klappen dan de kranten. De betaalde oplage van Elsevier, jarenlang stabiel, daalde met 12 procent tot 110.064. Ook Vrij Nederland moest 11 procent betaalde oplage inleveren.