Rooms met een vleugje Luther

Volgens Bas van Putten zet de nieuwe Audi A3 zijn licht onder de korenmaat.

De nieuwe Audi A3 heeft de rechtlijnigheid van een kantoormeubel. Zijn klinische neutraliteit heeft stijl. De gelaakte gelijkenis met het vorige model, volgens deze en gene getuigend van gebrek aan fantasie, duidt op standvastigheid. Als über-Golf staat de A3 voor een idee van representativiteit waaraan dit merk onmodieus hardnekkig vasthoudt. De compacte hatchback onderscheidt zich in het bluftijdperk van de meeste concurrenten door zijn licht onder de korenmaat te zetten. Aan mijn test-Audi ziet niemand af dat hij 230 haalt. Chapeau.

Over de flank loopt als de vouw van een perfect gestreken pantalon een rechte lijn, tornadolijn genoemd. De wielkasten zijn zo smaakvol uitgeklopt dat hun volume haast onzichtbaar blijft. De enige snaaksheden zijn de led-sierlijnen in de koplampunits en de knik aan de onderkant van de achterlichten. In de A3 reïncarneert de esthetiek van architect Adolf Loos, die in het ornament een misdaad zag.

De 18 inch lichtmetalen velgen zijn om te stelen, wat de naïeve onverlaat niet moet proberen. Voor een meerprijs van 35 euro verzegelt Audi ze met ‘diefstalbeveiligde wielbouten’, als specimen van Duitse waakzaamheid zo gründlich dat het bijna geestig wordt. De muil-achtige grille doet denken aan de loom gapende bek waarmee een walvishaai naar plankton hapt.

De zaken-Audi voor de young executive – mijn uitvoering heet Ambition – is joyeus maar rechtschapen, Rooms met een vleugje Luther.

Binnen tref je toch Sportieve Details aan als een startknop, een stuur met minuscule bedieningsknopjes en een, tegen bijbetaling, racy afgeplatte onderkant. Koelbloedig pakt hij uit met hebbedingetjes. . De professionals die Audi als A3-bewoners in gedachten heeft, zijn ook maar mensen. Over de uitbouw voor de Bang & Olufsen-luidsprekers in de deurpanelen lopen lichtlijntjes.

Vingerverven

Het MMI genaamde multimediasysteem leent het van de Audi A8 bekende MMI Touch. Met een in de bedieningsknop geïntegreerde touchpad laten zich handgeschreven instructies invoeren. Schrijf op het zwarte vlakje S, en op het flatscreen-navigatiescherm verschijnt een S. Het is vingerverven voor gevorderden; geen moment heb ik de aanvechting gevoeld er de geneugten van te proeven. Van het overige multimediavertier, navigeren met Google Earth en Google Street View, heb ik niet eens gecheckt of het onder de knop zat. Ik krijg een hartverzakking van dat internetvermaak. Wat moet dat in mijn auto, een Facebook-functie die het mogelijk maakt ‘uw vrienden bijvoorbeeld meteen te laten weten waar u op dat moment bent’? Dat kan per telefoon toch ook? Mijn advies aan de Audi-jeugd: blijf onderweg zo onbereikbaar mogelijk. Geluk is eenzaamheid.

De eerlijkheid gebiedt te melden dat Audi deze modegrillen heeft verpakt in een van de mooiste, meest tijdloze dashboards die ik de afgelopen jaren in een auto aantrof. In de lichtmetalen sierlijst die de schuin op- en aflopende boven- en onderkant scheidt is ter hoogte van de middentunnel een klavier-achtige uitsparing voor de belangrijkste bedieningsknoppen gecreëerd. De unit voor de ventilatieknoppen is er als quasi zwevend element aan opgehangen, bloedgeil. De klokken zijn robuust en rond, net als de vier ventilatieroosters die symmetrisch zijn verdeeld over de volle breedte van het vlak boven de sierlijst. Als proeve van design en vakmanschap is zo’n uitzicht het verkoopwapen dat esthetiek rechtvaardigt met volmaakte functionaliteit. Dit is de auto die een analoge holenbeer als ik meteen begrijpt.

De 1.8 TFSI met direct ingespoten turboviercilinder is voorzien van de versnellingsbak met dubbele koppeling die bij Volkswagen DSG en bij Audi S-Tronic heet. Het is een bliksemsnel, als automaat werkend systeem dat in elke versnelling proactief alvast het volgende verzet mobiliseert, waardoor het gat tussen versnellingen zo effectief wordt opgevangen dat de Audi in één vloeiende beweging optrekt. Een handbak past wellicht beter bij de GTI-achtige beweeglijkheid van de A3, maar dat zal middelbare nostalgie zijn.

De motor is de ideale partner voor de Audi. Met 180 pk biedt hij een stevig maar niet excessief vermogen dat op de openbare weg ook voor niet-coureurs normaal inzetbaar blijft. Het voor zijn grootte bescheiden gewicht van 1.225 kilo schenkt de auto een lichtvoetigheid die zijn kracht vleugels geeft. Zijn bestuurders wens ik veel geluk. Ze zullen het vinden, comfortabel anoniem. De buitenstaander ziet alleen dat koele strakke pak, perfect gestreken. Heerlijke auto, duur en toch gewoon – een Hollands koningshuis.