‘Ik moet niet zelf leuk gaan doen’

Cabaretier Najib Amhali presenteert een tv-show met buitenlandse komieken: ‘Ze zijn verbaasd dat motherfucker niet wordt weggepiept’.

Najib Amhali: „Ik heb geen ruzie met de VARA. Maar ik had wel het gevoel dat ik op de reservebank zat.” Foto Andreas Terlaak

Najib Amhali moet nog steeds een beetje wennen aan de reclameonderbrekingen, zegt hij. In februari verbaasde hij menigeen met de mededeling dat zijn laatste theatershow, Alles komt goed niet door de VARA zou worden uitgezonden – zoals al zijn vorige shows – maar door RTL 4. En vanaf vanavond is hij bij dezelfde zender acht afleveringen lang de presentator van The Comedy Factory, het programma waarin wekelijks drie Amerikaanse, Engelse, Nederlandse of Belgische comedians aantreden. Net als vroeger, toen Jörgen Raymann hetzelfde programma presenteerde bij de toenmalige NPS. Ook de Rotterdamse productiemaatschappij Men at Work, die tussen 1999 en 2006 de oerversie met Raymann produceerde, doet weer mee.

Hoe is het zo gekomen?

„Bij de VARA had ik het gevoel dat ik op de reservebank zat. Ik heb daar lange gesprekken gevoerd over mijn ambities, maar er gebeurde niets. Mij is bijvoorbeeld nooit gevraagd te acteren in een van de dramaseries die de VARA heeft, terwijl ze weten dat ik dat graag wilde. En toen kwam Erland Galjaard, de programmadirecteur van RTL. We raakten in gesprek en meteen de volgende dag belde hij. Of ik een rol wilde in Moordvrouw. Dat lukte me toen niet, omdat ik nog op tournee was met mijn theatershow. De volgende dag belde hij wéér, ditmaal met een rol in Divorced. Dat ging niet door, maar ik dacht meteen: het kán dus wel. Erland zei ook dat hij veel met comedy wilde doen en om te beginnen mijn theatershow wilde uitzenden.

„Ik heb met de VARA nooit een contract gehad. Dus hebben we afgesproken dat RTL mijn show zou uitzenden. En toen zette de VARA daar op die zaterdagavond Youp van ’t Hek recht tegenover.”

Zodat het een wedstrijd werd, waarbij Van ’t Hek met 1,4 miljoen kijkers werd gepasseerd door Amhali die 2,4 miljoen kijkers trok.

„Ja, heel vervelend. De show van Youp was nota bene een herhaling. Veel mensen zeiden tegen me: goed hè, je hebt gewonnen van Youp. Voor mij was het geen wedstrijd. Youp is een zeer gewaarde collega; ik vond het vervelend dat er op die manier naar de kijkcijfers werd gekeken. Waar ik wél blij mee was, is het feit dat de reclameonderbrekingen geen probleem zijn geweest. Ik was gewaarschuwd dat dat misschien de vaart uit de voorstelling zou halen. Zelf vind ik het vervelend als er reclame komt; dan ga ik altijd zappen. Dat is hier niet gebeurd; de mensen zijn niet bij bosjes weggelopen. Maar verder wil ik ook niet de indruk wekken dat ik ruzie heb met de VARA. Ik héb geen ruzie.”

En met een vrolijke grijns: „De VARA heeft trouwens de film Valentino gekocht, waarin ik de hoofdrol speel.”

Maar eerst komt nu dus The Comedy Factory.

„Erland begon erover. Hij vroeg of ik het programma kende. Ja natuurlijk ken ik dat. En wil jij het presenteren? Ja, leuk. Ik had de rest van dit jaar geen theatertournee gepland. Het grappige is dat ik Jörgen Raymann al kende toen hij nog in Suriname een restaurant had waar hij ook typetjes speelde. En toen de NPS hier met The Comedy Factory begon, hebben ze mij zelfs gevraagd de presentator te zijn. Maar ik speelde destijds in een kindervoorstelling en had dus geen tijd. Toen is Jörgen de presentator geworden. Wel heb ik, als een van de comedians, meegedaan in een proefaflevering die Jörgen maakte. Uiteindelijk heeft het programma zeven seizoen bestaan. Waarom het in 2006 is gestopt, weet ik niet. Misschien waren de comedians op dat moment een beetje op. Nu zijn er weer genoeg nieuwe.”

De grootste vergissing die een presentator van zo’n comedyprogramma kan maken, is dat hij probeert de leukste te zijn.

„Dat zou natuurlijk volkomen fout zijn. Vooral als een comedian heel goed is geweest, moet je nooit proberen daar nog eens overheen ter komen. Ik heb wel een paar korte grappen achter de hand, maar die kun je hooguit gebruiken als een van de comedians iets minder succes heeft gehad. Dan is het goed om de boel weer een beetje op te krikken.

„Wat ik vooral wil proberen, is zorgen dat er een goede sfeer ontstaat. Door met iemand in het publiek een gesprekje te beginnen, bijvoorbeeld. Je ziet in zo’n programma als Hello Goodbye wat voor goede verhalen je uit de mensen kunt halen. En toen ik deze week op Koninginnedag op het Museumplein in Amsterdam optrad, is er ook zoiets gebeurd. Ik vroeg of er ook buitenlanders in het publiek waren en raakte toen in gesprek met een Braziliaan, aan wie ik in het Engels heb uitgelegd wat Koninginnedag was. Improviseren, dat doe ik het liefst. We hebben zeven camera’s, waarvan er twee op de zaal gericht zijn. Zo kan ik makkelijk gesprekjes aanknopen.”

Als er Amerikaanse of Engelse comedians in Nederland optreden, is het vaak alsof de lach vooral voortkomt uit de opluchting dat het Nederlandse publiek iets heeft verstaan.

„Nee, dat geloof ik niet. Mijn indruk is dat de meeste Nederlanders goed Engels verstaan. We praten vooraf met de comedians, om te zien of er in zijn act verwijzingen voorkomen die voor ons onbegrijpelijk zijn. Mijn eigen Engels is vooral film-Engels – dus Amerikaans. Met sommige Engelse comedians heb ik het wel moeilijk; die spreken zo snel en hebben af en toe ook een accent dat hen lastig te volgen maakt. Verder proberen we te voorkomen dat alle Amerikanen grappen maken over wiet en coffeeshops. Ik snap wel dat het voor hen een enorm ding is om in Nederland te komen en te zien hoe het hier toegaat, maar wij hebben dat al te vaak gehoord.

„Ook zijn die comedians altijd heel verbaasd als ze horen dat wij niet meedoen aan dat hypocriete wegpiepen van alle fucks en motherfuckers. Alles kan gewoon worden uitgezonden. Ik heb nog niet meegemaakt dat RTL 4 aan het censureren is geslagen. Het blijft een familiezender, maar er kan veel.”

Komen er meer afleveringen als deze eerste reeks succesvol is?

„Dat zien we wel. Ik heb van eerdere ervaringen geleerd dat ik niet gelijktijdig theater en televisie moet maken; dan komt in de loop van de middag steeds dat vervelende moment waarop je moet zeggen: sorry jongens, ik moet weg.

„In elk geval begin ik in december weer rustig te try-outen met een nieuwe theatershow. Ik heb nog niks. En net als alle vorige keren zullen er dan weer twee, drie maanden komen waarin ik in de stress schiet en me afvraag waar ik het deze keer in vredesnaam over zal hebben. Ik moet maar gewoon vertrouwen dat er weer iets zal komen.”

The Comedy Factory RTL 4, 22.10-23.10 uur