Sanoma: verlies drie keer zo groot

Sanoma heeft in het eerste kwartaal het verlies zien verdrievoudigen tot 51,8 miljoen euro. Dat maakte het Fins-Nederlandse mediabedrijf, met titels als Donald Duck, Nu.nl, Libelle en LINDA gisteren bekend. Het bedrijf noemde als oorzaak de „onverwacht significant slechtere advertentiemarkt”. Sanoma lijdt naar eigen zeggen ook onder de aanhoudende druk op de oplage van tijdschriften. De omzet daalde met 7,1 procent tot 505 miljoen euro. Sanoma schreef in het derde kwartaal 34,8 miljoen euro af op de tv- en internetactiviteiten in Nederland. Het mediabedrijf is voor tweederde eigenaar van de Nederlandse tv-zenders SBS 6, Net 5 en Veronica.

Sanoma ziet steeds meer consumenten wisselen van papieren media naar online diensten. De digitale groei compenseert nog onvoldoende de krimp van de papieren media. „Samen met investeringen in onze service en portfolio heeft dit een negatieve effect op onze winstgevendheid”, aldus de Finse topman Harri-Pekka Kaukonen.

De resultaten van de onderwijsdivisie van Sanoma waren in het eerste kwartaal wel solide. Het bedrijf herhaalde gisteren de in maart bijgestelde omzet- en winstverwachting over het gehele jaar. Het gaat ervan uit dat de omzet 2 tot 4 procent lager uitkomt dan in 2012 (2,4 miljard euro) en dat de winst eveneens daalt. Eerder verwachtte Sanoma nog dat de resultaten over 2013 vergelijkbaar zouden zijn met een jaar eerder.