GM boekt minder winst, toch gaat 't beter

Autoproducent General Motors boekte minder winst. Maar tekenen wijzen op verbetering in zowel Europa als de VS.

Ondanks een daling van de winst met 14 procent imponeerde de Amerikaanse autoproducent General Motors gisteren met betere resultaten dan verwacht in Noord-Amerika en Europa. GM kan rekenen op stevige groei op de Amerikaanse automarkt, terwijl het bedrijf voortgang boekt bij het terugdringen van de jarenlange verliezen bij zijn Europese merken.

Dat bleek bij de presentatie van cijfers over het eerste kwartaal van GM in Detroit. Hoewel de grootste automaker van de Verenigde Staten zijn nettowinst zag dalen tot 865 miljoen dollar (662 miljoen euro) ten opzichte van 1 miljard in dezelfde periode in 2012, viel dat hoger uit dan analisten hadden voorspeld. Afgezien van bijzondere posten bedroeg de winst 67 cent per aandeel. Er was op 54 cent gerekend.

De belangrijkste meevaller was een aanmerkelijke reductie van het verlies bij de Europese tak van GM, die bestaat uit het Duitse Opel en het Britse Vauxhall. De autoproducent boekte een brutoverlies van 175 miljoen dollar. Vorig jaar was dat nog 294 miljoen. De totale omzet bedroeg 36,9 miljard dollar, net boven de richtlijn van 36,6 miljard.

Volgens waarnemers is de vooruitgang bij GM in Europa een aanwijzing dat de reorganisaties en kostenbesparingen bij de Europese fabrieken vruchten beginnen af te werpen. Bestuursvoorzitter Dan Akerson van GM heeft zich ten doel gesteld om ervoor te zorgen dat het bedrijf per 2015 quitte speelt in Europa, waar het sinds het begin van deze eeuw ongeveer 18 miljard dollar aan verliezen heeft geleden.

De Europese automarkt krimpt al zes jaar. GM durfde gisteren nog niet te zeggen dat de bodem is bereikt. „We zien op dit moment geen tekenen van verbetering van de Europese economie”, zei financieel directeur Daniel Ammann.

De Europese resultaten van GM zijn beduidend beter dan die van concurrent Ford, dat eveneens werkt aan een reorganisatie van zijn Europese tak. Ford rapporteerde vorige week een Europees verlies van 462 miljoen dollar, drie maal zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Daar stond tegenover dat Ford een totale winst boekte van 1,6 miljard dollar, vooral dankzij kracht in de VS.

GM loopt in Noord-Amerika achter op zijn voornaamste rivaal omdat het later is met de lancering van nieuwe modellen. Nieuwe versies van zo’n twintig auto’s moeten dit jaar voor verdere groei zorgen op de Amerikaanse markt. De overgang is kostbaar en drukt de winst.

De kans op succes is echter groot, want de verkoop van auto’s zit in de lift in de VS. In april steeg de algehele afzet met 8,5 procent ten opzichte van april 2012, tot 1,3 miljoen voertuigen. Vooral pickup trucks doen het goed, wegens groei in de bouw.

Chrysler verkeert in een vergelijkbare positie als GM: de derde automaker van de VS verkocht in het eerste kwartaal ook minder auto’s, mede omdat klanten wachten op nieuwe modellen. De winst van Chrysler, dat in handen is van Fiat, liep in het eerste kwartaal met 65 procent terug tot 166 miljoen, zo bleek deze week. De omzet was 15,4 miljard.

De koers van het aandeel GM liep 3,25 procent op, tot ruim 31 dollar.