Zoon schildert Saul Bellow in memoires af als een egoïstische rokkenjager

Saul Bellow (Foto AP)

Hoe komt het toch dat zoveel schrijverskinderen wraak willen nemen op hun ouders, vraagt The Independent zich af. Nu is het weer de zoon van Saul Bellow die een verlate vadermoord wil plegen.

Saul Bellow zal in de herinneringen van het leespubliek voortleven als een schrijver die schitterende romans als Herzog, The Adventures of Augie March en Humboldt’s Gift schreef. Bellow werd voor zijn werk onderscheiden met de Nobelprijs voor Literatuur (in 1976), de Pulitzer Prize for Fiction (ook in 1976) en de National Medal of Arts (in 1988). Bellow is daarnaast de enige schrijver die driemaal de National Book Award won (in 1954, 1965 en 1971).

Saul Bellow leeft in de herinneringen van zijn zoon Greg Bellow echter voort als een egoïstische rokkenjager die hem en zijn moeder in de steek liet toen hij acht was. Greg Bellow schreef Saul Bellow’s Heart, een afrekening met zijn vader. Toen Greg achttien was, moest hij erdoor in psychotherapie.

John Walsh van The Independent las Saul Bellow’s Heart al en schrijft dat Gregs definitieve besluit om het boek te schrijven in 2005 werd genomen, toen zijn vader stierf. Links en rechts dienden collega-schrijvers zich aan om de grote Bellow te bezingen. Greg Bellow schrijft:

“I heard and read many anecdotes and accounts that claimed a special closeness with Saul Bellow the literary patriarch. I… soon came to feel that dozens of self- appointed sons and daughters were jostling in public for a position at the head of a parade that celebrated my father’s life… I asked myself: “What is it with all these filial narratives? After all, he was my father! Did they all have such lousy fathers that they needed to co-opt mine?”

Saul Bellow’s Heart is volgens Walsh een zoektocht naar het leven van Saul Bellow door iemand die door hem opgevoed had moeten worden. Greg Bellow doet dat onder andere door het werk van zijn vader te lezen en daar verslag van uit te brengen. Het levert volgens Walsh ‘mooie anekdotes’ op, maar bovenal is het een boek van iemand

“who’s neither a talented writer nor an especially alert reader, smarting from the realisation that the rights to his father’s estate are in the hands of his agent, Andrew Wylie and forever beyond his grasp.”

    • Sebastiaan Kort