Welke bubbels worden het?

Drinks Slijtersvakblad kijkt wat de lente en de zomer betreft in de wijnglazenbol. En dan met name wat betreft de mousserende wijnen. In het mei-nummer lees ik dat Champagne het moeilijk heeft gehad in 2012. En de vraag is of dit jaar de krimp van 4,4 procent (omgerekend 14 miljoen flessen minder dan in 2011) gecompenseerd gaat worden. Laat ik het zo zeggen: de groeiende werkloosheidcijfers in de belangrijkste exportlanden doen het ergste vrezen. Mini-lichtpuntje voor de Franse wijnindustrie: Crémant d’Alsace liet een bescheiden groei zien.

Prosecco daarentegen heeft niet te klagen. Volgens de woordvoerder van het Prosecco Informatiebureau in hetzelfde nummer van Drinks Slijtersvakblad is de populariteit van de Italiaanse budgetbubbel ‘gestegen naar een voor wijnen ongekend populariteitsniveau.’ En hij strooit wat met harde cijfers om dit te onderstrepen: van 15.000 flessen per jaar bij de introductie steeg de consumptie binnen zes jaar naar thans 7 miljoen flessen per jaar.

Weliswaar is de explosieve groei achter de rug maar volgens het Informatiebureau ‘heeft de Nederlander de mousserende wijn door de laaggradige Prosecco omarmd en laat deze zich de wijn niet meer afpakken. Inmiddels spreken we niet meer van een trend, maar is er een vaste categorie ontstaan.’ Met andere woorden, we hebben hier ook de smaak voor belletjeswijnen te pakken. Al mogen die tot op heden niet al te kostbaar zijn.

Concurrentie voor Prosecco wordt verwacht uit de Sekt-hoek. Zoals bekend kan ook Duitsland erg goedkoop wijn produceren. De eerste Sekts met een spotprijs zijn al gesignaleerd in de vaderlandse supermarkten.

Vanuit de Verenigde Staten klinken heel andere geluiden. Daar is vooral mousserende Moscato ‘bubbling under’. De druivigste van alle witte wijnen valt er bij het naar zoet snakkende Amerikaanse publiek de laatste twee jaar bijzonder in de smaak, met name de eveneens laag-alcoholische schuimversie.

Hip-hoppers Lil’ Kim en Kanye West schijnen er dol op te zijn en hun liefdesbetuigingen in songs en clips hebben het marktaandeel niet onberoerd gelaten. Inmiddels wordt Moscato in wijnwinkels en supermarkten beter verkocht dan sauvignon blanc, en pinot grigio is in het vizier.

In Nederland neemt drankenmultinational Pernod Ricard in ieder geval vast een voorschot op de toekomst. Sinds vorige week ligt bij Albert Heijn het Australische Jacob’s Creek in de schappen, met ook meteen maar liefst vier Moscato-edities.

Wit en rosé zonder belletjes à € 6,49. En wit en rosé met belletjes voor € 8,99.

‘Perfect for every celebration’ meldt het persbericht. Nu nog even John Ewbank een liedje laten schrijven, clip opnemen en we schuimen straks allemaal volop mee.