Sanoma: verlies verdrievoudigd en omzet daalt ruim 7 procent

Sanoma heeft in het eerste kwartaal het verlies zien verdriedubbelen tot 51,8 miljoen euro. Het Finse mediabedrijf noemt vanmiddag als oorzaak de “onverwacht significant slechtere advertentiemarkt”. De tijdschriftenuitgever heeft ook last van de aanhoudende druk op de oplage van tijdschriften.

Behalve de tijdschriften hebben ook de tv-zenders van Sanoma, met name SBS6, het moeilijk. ANP / Lex van Lieshout

Sanoma heeft in het eerste kwartaal het verlies zien verdriedubbelen tot 51,8 miljoen euro. Het Finse mediabedrijf, met titels als Autoweek, Donald Duck, Grazia, Libelle en Linda noemt vanmiddag als oorzaak de “onverwacht significant slechtere advertentiemarkt”.

Sanoma, dat ook nieuwssite NU.nl uitgeeft, lijdt naar eigen zeggen ook onder de aanhoudende druk op de oplage van tijdschriften. De omzet daalde met 7,1 procent tot 505,2 miljoen euro.

Online omzet compenseert krimp papieren media te weinig

Sanoma schreef in het derde kwartaal 34,8 miljoen euro af op de tv- en internetactiviteiten in Nederland. Het mediabedrijf is ook voor tweederde eigenaar van de Nederlandse televisiezenders van SBS: Veronica, Net5 en SBS6.

Het mediabedrijf, gestationeerd in Hoofddorp, ziet steeds meer consumenten wisselen van printmedia naar online diensten. De online behaalde groei compenseert echter onvoldoende voor de krimp van de papieren media. “Samen met de investeringen in onze service en portfolio heeft dit een negatieve impact op onze winstgevendheid”, verklaart topman Harri-Pekka Kaukonen.

Bijgestelde winstverwachting geldt nu voor heel 2013

De resultaten van de onderwijsdivisie van Sanoma waren in het eerste kwartaal wel solide. Dat was mede het gevolg van eerder ingeboekte verkopen in Nederland, waar het bedrijf eigenaar is van schoolboekenuitgever Malmberg.

Sanoma herhaalde vandaag de in maart bijgestelde omzet- en winstverwachting over het gehele jaar. Het bedrijf gaat ervan uit dat de omzet twee tot vier procent lager uitkomt dan in 2012 (2,4 miljard euro) en dat de operationele winst 180 tot 205 miljoen euro gaat bedragen. De brutowinst bedroeg vorig jaar 232 miljoen. Eerder verwachtte Sanoma nog dat de resultaten over 2013 vergelijkbaar zouden zijn met een jaar eerder.