Overleg winkels en producenten babyvoeding over lege schappen

ANP / Presslink

Nederlandse supermarkten gaan om de tafel met producenten van melkpoeder voor babyvoeding. De partijen willen maatregelen treffen tegen het leegkopen van schappen om de Chinese markt te bedienen.

Nutricia, Friso en Nestlé en de supermarkten willen de Nederlandse klant “volledig kunnen bedienen”, aldus de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Ook drogisterijen schuiven aan om te praten over “welke middelen” ingezet kunnen worden “binnen de grenzen van de mededingingswet”, zo bevestigt een woordvoerder aan persdienst Novum.

De Chinese vraag naar Nederlands melkpoeder vindt zijn oorsprong in het melamine-schandaal van 2008. Meerdere baby’s kwamen om het leven nadat melamine grondstof voor plastic, in China in babyvoeding terechtkwam. De afgelopen maanden is de vraag naar het ‘betrouwbare’ westerse poeder nog meer toegenomen.

In veel winkels mag nu maar een beperkt aantal pakken melkpoeder per keer worden gekocht. Hero, maker van Friso, opende eerder al een webshop om Nederlandse ouders van dienst te zijn. Nutricia, het bedrijf achter Nutrilon, plaatste vanochtend een paginagrote advertentie in verschillende dagbladen met een excuses voor de lege schappen.

Eind vorig maand werd bekend dat Chinese investeerders een eigen fabriek voor babymelkpoeder in Assen willen neerzetten. Het poeder moet vervolgens worden geëxporteerd naar China.