Buzz // Geen persfoto’s van B

Singer Beyonce performs during the Pepsi Super Bowl XLVII Halftime Show at the Mercedes-Benz Superdome on February 3, 2013 in New Orleans, Louisiana. *** Local Caption *** Beyonce Knowles Getty Images

Buzz

Beyoncé

Wat is er gebeurd?

In een nu al mislukte poging om haar imago, de media en heel internet krampachtig onder controle te houden, heeft Beyoncé besloten geen enkele persfotograaf toe te laten bij haar huidige wereldtournee. In plaats van een toegangskaartje krijgen media die een fotoverzoek indienen nu een link naar een website met goedgekeurd beeldmateriaal. Daarmee hoopt de zangeres te voorkomen dat er onflatteuze foto’s naar buiten worden gebracht, zoals na haar Superbowl-optreden in februari.

De SuperBowl-foto’s?

Na haar alom geprezen show tijdens de belangrijke football-finale, besloot website Buzzfeed een eregalerij te maken van Beyoncé’s meest intense momenten tijdens het optreden. De 33 foto’s waren inderdaad niet allemaal even ‘mooi’, maar de bijschriften waren lyrisch. Beyoncé zelf vond de fotoserie blijkbaar niet bij het merk Beyoncé passen en liet haar team een poging doen de beelden te laten verdwijnen. Het werkte averechts. Buzzfeeds volgende bericht ‘The “unflattering” photo’s Beyoncé’s publicist doesn’t want you to see’ ging dagenlang de wereld rond en wordt ook nu weer aangehaald in ieder artikel over de ban.

En, werkt de ban?

Niet echt. Net nu de lol van de Beyoncé-memes er wel een beetje vanaf was (denk: Beyoncé als de Hulk, Beyoncé als E.T., Beyoncé als gewichtheffer), wordt de gewraakte foto’s nieuw leven ingeblazen. Al is dat niet het enige negatieve effect dat de maatregel lijkt te hebben. Omdat de goedgekeurde foto’s van Beyoncé’s huisfotografen - vijf per show - nu overal worden gebruikt, gaan kranten en tijdschriften opzoek naar origineler fotomateriaal. Dus duiken er niet alleen onflatteuze, maar ook korrelige en slecht belichte foto’s van fans. Terwijl de kans dat fotografen daadwerkelijk onflatteuze foto’s van haar Mrs. Carter Show online zetten, eigenlijk heel klein is, zoals website Fstoppers terecht schrijft naar aanleiding van de ban. ‘Bij evenementen zoals de Superbowl werken persfotografen als gekken en geven ze hun USB-stick aan een medewerker zodat de foto’s direct online kunnen worden gezet. Geen tijd voor uitgebreide selectie of retouche. Maar bij een normaal concert hebben fotografen wel tijd om rimpels weg te werken en selecteren ze alleen het allerbeste materiaal.’