Unilever groter in India

Unilever wil zijn belang in dochteronderneming Hindustan Unilever uitbreiden naar 75 procent, zo liet de Nederlands-Britse voedingsmiddelengigant gisteren weten. Dat is de grootste investering van Unilever in dertien jaar, meldt persbureau Reuters.

De investering past volgens bestuursvoorzitter Paul Polman van Unilever in de strategie te investeren in opkomende markten. Het groeipotentieel van een land als India met 1,3 miljard inwoners maakt India een „prioriteit voor de lange termijn”, schrijft hij in een verklaring.

Unilever, bekend van merken als Lipton en Magnum, heeft al een belang van 52 procent in zijn Indiase dochteronderneming. Het bedrijf is bereid 600 Indiase rupee (8,54 euro) per aandeel neer te leggen; ruim 20 procent meer dan het bij aankondiging waard was op de beurs in Mumbai. Inmiddels is de koers fors gestegen, naar ruim 580 rupee per aandeel. In totaal zou Unilever een bedrag van ruim 4 miljard euro betalen voor het aandelenpakket.