Ewbank, Händel en Van Buuren

AMSTERDAM - DJ Armin van Buuren draait op de kop van het Java-eiland voor de nieuwe koning en koningin. Hij treedt samen op met het koninklijk Concertgebouworkest tijdens de koningsvaart. ANP KIPPA KOEN VAN WEEL ANP

Klassiek & dance

Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Blazersensemble en het Nederlands Kamerkoor. Nieuwe Kerk. KCO met Armin van Buuren. Op ‘t IJ. ***

Het was in culturele kringen een terugkerende klacht: waarom werd in plaats van John Ewbank geen grote componist met een hoogstaand ensemble uitgenodigd om de nieuwe koning met een lied te huldigen?

Dat klassieke muziek als een rode draad door de dag liep, biedt cultuurpessimisten wellicht troost. In de Nieuwe Kerk werd onder meer Bach, Tsjaikovski en Händel (diens ode Alexander’s Feast!) uitgevoerd door Amsterdam Sinfonietta, het Nederlands Blazersensemble en het Nederlands Kamerkoor – al moest het allemaal wat korter dan tijdens de inhuldiging van Beatrix in 1980.

Bij de koningsvaart op het IJ waarbij de koning en zijn gezin werden toegejuicht door publiek op de kant, bracht De Nederlandse Opera de kolderieke mars uit Prokofjevs l’Amour des trois oranges ten gehore. Toepasselijk, want de mars klinkt in die opera onder meer als een nieuw koningspaar wordt ingehuldigd.

De prikkelende combinatie van het Koninklijk Concertgebouworkest, topdirigent Riccardo Chailly en top-dj Armin van Buuren op het Java-eiland moest het muzikale hoogtepunt van de dag worden. Het koninklijk paar kwam zelf met dit idee. Wellicht als ideaal compromis: Willem-Alexander houdt van Van Buuren, Máxima is beschermvrouwe van het Concertgebouworkest.

In de praktijk viel het licht tegen. Goed dat met John Adams’ Lollapalooza ook werk klonk van een levende componist, maar zijn swingende muziek vervloog in de wind. Het aandeel van Van Buuren in Ravels Boléro kwam neer op een bescheiden elektronische verdubbeling van het slagwerk, wat overigens wel aanstekelijk werkte. Van Buurens The Royal Intense – waar Chailly plaatsmaakte voor Ivan Meylemans – kreeg een filmische symfonische intro met vioolsolo van concertmeester Vesko Eschkenazy. Toen de beat eenmaal werd ingezet mochten de orkestleden nog wat aanzwellende akkoorden inkleuren, terwijl het koninklijk paar de dj een hand gaf. Daarna was het koningsconcert alweer voorbij.