Een wel erg lange bezorgtijd

Foto Bloomberg

Na een studiejaar in Oxford, Engeland, keert Daan van Thiel uit Leiden terug naar huis. Zijn tas met kleren en persoonlijke spullen neemt hij niet zelf mee, maar laat hij door een pakketdienst naar Nederland vervoeren. Op aanraden van de universiteit kiest hij voor UPS. Die haalt zijn tas op 19 juni op bij het Trinity College.

„Vanaf dat moment begon de ellende voor mij”, schrijft Van Thiel aan de helprubriek. Pas twee maanden later, op 17 augustus, komt zijn tas in Leiden aan. Er zitten verschillende scheuren en gaten in. De inhoud van de tas is door elkaar gehaald, de kleren van Van Thiel zijn verfomfaaid.

De student haalt verhaal bij UPS. Want waarom duurde het zo lang voordat zijn tas aankwam, en dan ook nog eens beschadigd? Vele telefoontjes en brieven ten spijt krijgt Van Thiel daar geen duidelijk antwoord op.

Afgelopen najaar eist hij bij het bedrijf een schadevergoeding van 800 euro. „Het is werkelijk ongelofelijk en kafkaësk hoeveel toezeggingen gewoon niet worden nagekomen”, schrijft Van Thiel aan UPS. In zijn antwoord biedt de bezorgdienst „welgemeende excuses” aan. Maar op de eis om een schadevergoeding gaat UPS niet in. „Onbegeleide bagage” blijkt onder „Verboden Artikelen” te vallen. UPS had de tas van Van Thiel nóóit mogen vervoeren.

Dat precies dat toch gebeurd is, tja. Daar kan UPS niets aan doen, is de strekking. Help@NRC gooit er daarom ook wat mails en telefoontjes tegenaan. De ‘operations manager’ voor Nederland belt uiteindelijk terug. Het is niet zijn dagelijkse taak, maar hij zoekt graag uit wat er mis is gegaan, want dit is geen „normale procedure”. Zo kan een oplossing worden gezocht die voor beide partijen „naar alle tevredenheid” is. Wordt vervolgd.

Tekst Annemarie Sterk en Alexander Vandebeek. Mail naar help@nrc.nl