Korte cursus literaire Bouquetreeks

Romantische kitsch was lange tijd voorbehouden aan de Bouquetreeks, maar die tijden zijn voorbij. Nergens voor nodig om je tekst op pleepapier te drukken en voor 6 euro in supermarktschappen te deponeren. Je kunt er gewoon 19,95 euro voor vragen. En het kan een bestseller worden. Zie De vuurtoren van Connemara van Santa Montefiore (Boekerij, €19,95). Al twee weken in de top-10, een prestatie die vraagt om een cursus literaire Bouquetreeks.

1Begin bij de buitenkant. Roze op het omslag is gangbaar, en de auteursnaam moet iets exotisch uitstralen. Santa Palmer-Tomkinson is niks, Santa Montefiore (auteursnaam van Santa etc.) klinkt beter.

2Droom en daad moeten elkaar in de weg staan. Want ook de meeste lezeressen – dat klinkt wat stereotype, maar met citaten van Libelle en Margriet wekt dit boek niet de indruk ook maar één mannelijke koper te beogen – zijn gevangen in een huwelijk met ‘een keurige man’ van wie ze misschien ‘niet echt’ houden.

3Als de zon schijnt, is de lucht een ‘heldere, smetteloos blauwe lucht’. En al speelt het boek zich af in Ierland, dan nog hoeft niets een blauwe hemel en een heldere dag in de weg te staan, zelfs al hebben de problemen zich al opgestapeld. Die worden weerspiegeld in ‘de kille mist die ’s winters blijft hangen in de dalen en die weigert op te trekken’. Als alles goed is, op de dag van het huwelijk aan het slot (excuus voor het verraden van de afloop) mag de zon weer stralen ‘aan de onbewolkte hemel’.

4Waarom Ierland, vraag je je af bij zoveel zonneschijn, maar dat heeft een andere functie. Ierland is een eiland, altijd goed voor een gevoel van isolement, en eilandbewoners hebben altijd wat stoers en onbedorvens, en dat doet het goed.

5De omgeving mag ware gevoelens prijsgeven. Wanneer een vriendin de hoofdpersoon waarschuwt: ‘Denk erom dat je niet verliefd op hem wordt’, weet de lezer al beter. Een ‘oude stenen brug over een riviertje’ dat de woeste Ier haar heeft laten zien, een ‘heel mooi plekje’ – wij weten genoeg.

6De ruige man is op zichzelf te simplistisch, het helpt wel wanneer de vrouw zich dankzij een zekere spirituele aanleg boven hem verheven voelt. Dat contrasteert ook mooi met de lichamelijke gevoelens.

7Overdrijf het spirituele niet, maar laat het opduiken in vreemde mannen (‘ravenzwart haar’ doet het goed).

8Vermijd altijd het gebruik van een beschrijving die de lezer zou kunnen verrassen. Bij een eilandverhaal: vergeet de vuurtorens niet, leg de nadruk op het groen, laat de dierlijke man muziek maken, en het huwelijk – waarmee het boek onvermijdelijk eindigt – is natuurlijk ‘de grote dag’.

Voor de bonuspunten: benadruk in het nawoord dat je je voor je spirituele passages hebt laten inspireren door ‘eigen overtuigingen en ervaringen’.