Dieptepunt in geboortecijfer

Het aantal geboorten in Nederland was in februari uitzonderlijk laag. Die maand kwamen 12.723 kinderen ter wereld, volgens het gisteren gepubliceerde Statistisch Bulletin van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat aantal is sinds 1995 niet zo laag geweest.

Al langer is bekend dat de economische conjunctuur zo zijn effecten heeft op belangrijke persoonlijke beslissingen. Zo kiezen mensen eerder voor een huwelijk als het economisch goed gaat.

Bij echtscheidingen ligt dat verband echter minder duidelijk. Financiële problemen, bijvoorbeeld door werkloosheid, kunnen een reden zijn om te scheiden. Maar een echtscheiding is ook kostbaar en mensen doen minder snel iets duurs als het crisis is. Bij geboorten geldt weer wel een duidelijk verband met de conjunctuur, zij het niet direct. Onderzoekers van het CBS calculeren hierbij echter een vertraging in: als het consumentenvertrouwen hoog is, zal het aantal geboorten pas twee jaar later toenemen. Immers: tussen het besluit om een kind te krijgen en een geboorte zit enige tijd.

Of het huidige lage geboortecijfer zijn oorzaak vindt in een gebrek aan consumentenvertrouwen, valt niet met zekerheid te zeggen. Duidelijk is dat dit vertrouwen twee jaar terug helemaal zo laag niet was – al was de stemming al wel negatief. Dat was al langere tijd zo.

Sindsdien is het consumentenvertrouwen alleen nog maar verder gedaald. Het is nu al 67 maanden achtereen negatief. Ook dat is sinds 1995 niet meer gebeurd.

Het geboortecijfer is niet alleen afhankelijk van de economische conjunctuur maar ook van andere factoren: als het aantal jonge vrouwen afneemt, zijn er ook minder zwangerschappen. Maar sinds 2007 neemt het aantal vrouwen tussen de 20 en 35 jaar juist toe.