Brieven

Bij Coca Cola hoort geen gezondheidscampagne

In de reclame zegt Coca Cola dat zij ‘een actieve rol’ wil spelen om families en gemeenschappen gezond en gelukkig te houden. Wie houdt hier wie voor de gek?

Het Voedingscentrum, een door de Rijksoverheid gesubsidieerd instituut, kondigde op de jaarlijkse bijeenkomst van het Convenant Gezond Gewicht 2012 aan dat zij met Coca Cola een baanbrekend convenant heeft gesloten. Directeur F. Cohen vertelde trots dat Coca Cola voortaan de ‘originals’ gaat vervangen voor de ‘light’ versies. Zou hij de betekenis van het begrip gotspe kennen? Des te vreemder vond ik het applaus dat neerkletterde. Op dit akkoord lijkt deze Coca Cola-campagne gebaseerd. Het ‘een-tweetje’ van het Voedingscentrum en Coca Cola versterkt het probleem, in plaats van dat het een wezenlijke oplossing dichterbij brengt. Frisdranken zijn gewoon niet gezond. Dit is in talloze onderzoeken gestaafd.

Coca Cola is een mooi merk. Ronduit lekker, als je er van houdt. Maar wat je er ook van vindt: het is en blijft frisdrank. Dat gaat niet samen met een ‘gezonde leefstijl’, hoezeer je er ook bij sport of beweegt om de calorieën te verbranden. Kan die besparing op energie-intake niet door andere voedingsgewoontes worden beperkt?

Als Coca Cola en het Voedingscentrum werkelijk een actieve rol willen spelen om families en gemeenschappen gezond en gelukkig te houden dan zou de slogan moeten zijn: drink water, geniet het zoete leven.

Grace de Thouars

Heemstede