Kritisch Dove-filmpje oogst kritiek

Nog maar een week online en al bijna 21 miljoen keer bekeken. Het nieuwste reclamefilmpje van cosmeticamerk Dove is even succesvol als omstreden. Het past in een reeks Dove-reclames die kritisch is over westerse schoonheidsidealen.

In de reclame met de naam Real beauty sketches maakt een forensisch tekenaar schetsen van vrouwen die zichzelf beschrijven. Daarna maakt hij een tekening van dezelfde vrouw, maar dan nadat ze door anderen omschreven is. De boodschap van het filmpje? Vrouwen zijn veel kritischer over hun eigen uiterlijk dan terecht.

Dove doet dit al langer. In 2006 was er de spraakmakende commercial Evolution waarin een onopvallend meisje omgetoverd wordt tot een onherkenbaar fotomodel met smetteloze huid en hoge jukbeenderen.

Ondanks het succes van het meest recente filmpje – nu al vaker bekeken dan ‘Evolution’ in de afgelopen zeven jaar – is er ook meer kritiek dan voorheen. Is eigenaar Unilever niet ook verantwoordelijk voor de reclamecampagnes van merken als Lynx, Axe en Fair & Lovely waarin vrouwen juist worden aangezet tot een verwrongen schoonheidsideaal? In die filmpjes figureren opvallend mooie en gewillige vrouwen die dankzij deodorant en douchegel afkomen op sullig ogende jongemannen. Huidbleekmiddel Fair & Lovely speelt in India in op de angst van vrouwen voor een te donkere huid. De reclameleus van ‘Real beauty sketches’, het spotje van nu? „Je bent mooier dan je denkt.”