Kortkolom media

Ophef sketch Rowan Atkinson op BBC

Amsterdam. De Britse mediatoezichthouder Ofcom stelt een onderzoek in naar een sketch van Rowan Atkinson. De BBC zond de sketch uit tijdens de goedendoelenactie ‘Comic Relief’ en heeft sindsdien ongeveer 2.200 klachten ontvangen. Atkinson, die bekend werd als Blackadder en mister Bean, speelde de aartsbisschop van Canterbury, en zei in die hoedanigheid dat „bidden niet werkt”. Ook vergeleek hij de leden van de jongensband One Direction met de discipelen van Jezus Christus. De BBC heeft al zijn excuses aangeboden voor de sketch, en de uitzending van zijn website verwijderd. Ofcom zal het programma nu onderzoeken op ‘beledigende taal’ en ‘algemeen geaccepteerde standaarden’. (NRC)

Nieuw tijdschrift voor filmhuisfilms

Amsterdam. Op 25 april verschijnt Preview Arthouse, een nieuw gratis tijdschrift over filmhuisfilm. Dat heeft de uitgever van het blad gisteren laten weten. Het is het kleine broertje van bioscoopblad Preview Magazine en wordt uitgegeven door Boomerang. Het blad verschijnt tien keer per jaar in een oplage van 50.000 exemplaren. Preview Arthouse is een zogenaamd minizine: het is gedrukt op A6-formaat, waardoor het in de rekken met Boomerang-kaarten past. Het tijdschrift zal recensies, voorbeschouwingen, achtergrondstukken en interviews bevatten. (NRC)

Reddit: sorry voor heksenjacht Boston

Amsterdam. Het sociale netwerk Reddit heeft gisteren zijn excuses aangeboden voor het faciliteren van een ‘heksenjacht’ op de verdachten van de aanslagen op de marathon in Boston. „Hoewel we goede bedoelingen hadden, zetten sommige activiteiten op Reddit aan tot een online klopjacht en gevaarlijke speculaties. Dat had zeer negatieve consequenties voor onschuldige mensen”, schreef de algemeen directeur van Reddit, Erik Martin, gisteren op zijn blog. „We moeten ervoor zorgen dat we in de toekomst alles doen om crisissituaties te helpen oplossen, in plaats van ze te hinderen.” Amateurrechercheurs gebruikten vorige week sociale netwerken om tijdens de aanslagen gemaakt videomateriaal te delen en te analyseren. Zo gingen ze na aanwijzingen van de politie op zoek naar mensen met een zwarte rugzak. Op Reddit was er een speciale sectie, ‘findbostonbombers’, waarop zulk beeldmateriaal werd gedeeld. (AFP)

SKO gaat kijkcijfers online video meten

Amsterdam. Stichting Kijkonderzoek (SKO) gaat vanaf dit jaar kijkcijfers bijhouden van de online videomarkt. „De groeiende penetratie van online devices voor het kijken naar video maakt dat louter het traditionele meten van televisiecontent op televisie niet langer afdoende is”, laat SKO weten in een persbericht. Voor de kijkcijfermetingen wordt gekeken naar live streams van zenders via bijvoorbeeld ZIGGO, UPC en KPN. Deze live streams werden eerder niet door SKO gemeten. Daarnaast word het aantal online bekeken commercials via tv-zenders bijgehouden. (NRC)