Elke dag Koninginnedag

Van makelaars tot hoteluitbaters en van dokters tot leraren: iedereen ziet zijn industrie door een digitale revolutie veranderen. De afgelopen twee jaar heb ik op deze plek de ontwikkelingen proberen te documenteren. Je leest nu mijn één na laatste column, en daarin wil ik je aanmoedigen om je in ieder geval bij één revolutie aan te sluiten. Dat is de revolutie die ervoor zorgt dat burgers – zonder inmenging van instanties of bedrijven – zaken met elkaar kunnen doen.

Collaborative consumption is het label dat de buzzword-brigade erop plakte. Het beroemdste voorbeeld is Marktplaats. Een oudje. De digitale equivalent van een vrijmarkt. Alsof het elke dag Koninginnedag is. Marktplaats werkt, maar raakt ook verouderd. Het is redelijk anoniem, werkt grofweg zoals de briefjes in de supermarkt. Je moet maar kijken of je iemand vertrouwt.

De nieuwe generatie collaborative consumption sites vragen vrijwel altijd eerst of je wilt inloggen met je Facebookprofiel en daarna of je zo vriendelijk wilt zijn om je creditcard aan je profiel te koppelen. Dan weten ze met wie ze van doen hebben. Vervolgens ga je de digitale markt op. Om je appartement of slaapbank met AirBnB te verhuren. Je auto via Snappcar, of boormachine via Peerby. Om een maaltijd klaar te maken, en die via Thuisafgehaald te verkopen. Of via Gidsy een kookcursus te organiseren. Bij Etsy verkoop je zelfgemaakte kunst, en de jongens van virtuele marktkraamverhuurder Fray.it sturen zelfs een copywriter en fotograaf langs om je services zo goed mogelijk aan te kondigen.

Al deze startups willen het verdienen van geld zo makkelijk mogelijk voor je maken. Niet alleen omdat ze zelf een commissie vangen, ik proef bij veel initiatieven ook idealisme. Ze willen de ouderwetse, enge internetassociatie wegnemen en vertrouwen tussen internetters stimuleren. Bijvoorbeeld met slimme recensiemechanismes en verificatiemogelijkheden via telefoon of Facebook-vriend. Bovendien wensen ze je een bijzonder appartement toe, in plaats van een anonieme hotelkamer. Een leuke oldtimer, in plaats van een steriele huurwagen. Een ‘authentieke’ ervaring. Ze brengen via het web burgers tot elkaar. Introduceren buren via een afhaalmaaltijd.

Zo ontstaat er langzaam een onzichtbare economie. Een stad als Rotterdam telt al 579 AirBnB-appartementen, 267 CarSnapp-auto’s, 291 Gidsy-activiteiten en 3.547 thuisafhalers. Burgers verkopen aan burgers, wanneer sluit jij je aan?