TomTom gaat nu echt sportief doen

Meestal denk je bij TomTom aan automobilisten – luie automobilisten. Maar de Nederlandse navigatiefabrikant stort zich nu ook volledig op de fitness-markt met sportieve horloges. Het experiment met Nike, de felgekleurde  SportWatch, is blijkbaar geslaagd. Vandaar dat TomTom nu zelf met twee horloges met GPS op de markt komt, handig inspelend op de smartwatch-trend waar naar

Meestal denk je bij TomTom aan automobilisten - luie automobilisten. Maar de Nederlandse navigatiefabrikant stort zich nu ook volledig op de fitness-markt met sportieve horloges. Het experiment met Nike, de felgekleurde  SportWatch, is blijkbaar geslaagd. Vandaar dat TomTom nu zelf met twee horloges met GPS op de markt komt, handig inspelend op de smartwatch-trend waar naar verluidt ook Apple wel oren naar heeft. Het is een manier om de teruglopende inkomsten uit traditionele navigatiesystemen op te vangen.

Met het meest luxe TomTom-horloge, de Multi-Sport, kun je behalve rennen ook fietsen en zwemmen. Een ingebouwde bewegingsmeter maakt snelheidsmetingen op een loopband mogelijk en er er zit een hoogtemeter in - voor de mountainbikers. Het herkennen van de GPS-locatie gaat een stuk sneller dan bij de Nike-variant, belooft TomTom.

De bediening van het horloge oogt verder eenvoudig, maar het is de vraag wat er aan extra software bij geleverd wordt. Een van de redenen van het succes van de SportWatch is de gelikte Nike+-omgeving, waar sporters hun prestaties online bijhouden. De Nike SportWatch blijft voorlopig nog op de markt, zegt een TomTom-vertegenwoordiger.

De nieuwe navigatiekastjes

Woordspelingen zijn moeilijk te mijden als er nieuws komt van een navigatiebedrijf. Maar toch TomTom slaat een nieuwe weg in: de TomTom Go navigatiesystemen werken straks met een compleet ander menu dan dat wat de gebruikers sinds 2004 gewend zijn.  Dat maakte de Nederlandse elektronicafabrikant vandaag bekend tijdens een presentatie in Amsterdam.

In plaats van de bekende menustructuur, kunnen gebruikers nu de belangrijkste functies selecteren via de kaart. Het lijkt op papier een kleine aanpassing, maar voor automobilisten die al negen jaar met een TomTom rondrijden zal het even wennen zijn. Deze nieuwe NavKit-software  toont ook 3D-gebouwen en lijkt wat meer op de toekomst voorbereid dan de oude ‘motor’ die de tomtoms aanstuurde.

Een andere belangrijke verandering is de zoekfunctie. Ook als je een gedeelte van een adres of een point of interest intikt, zoekt het apparaat automatisch naar de geschikt locatie. Dat werkt sneller dan het selecteren van eerst plaats, dan straat en dan huisnummer.

Nog een kleine revolutie in de TomTom-gelederen: de HD Traffic-dienst was de laatste jaren het paradepaardje van TomTom. Maar om gebruik te maken van de actuele verkeersinformatie  is straks geen (betaald) abonnement meer nodig. Althans voor voor de mensen die het topmodel TomTom Go (tot en met 6 inch scherm) aangeschaft hebben. Bij de aanschafprijs zit een ‘Lifetime abonnement’ op de actuele verkeersinformatie inbegrepen - gratis als je zelf voor een dataverbinding via de smartphone zorgt.  Door groeiende gratis concurrentie, onder meer van Google, kan TomTom de verkeersdienst lastiger als een premium verkopen. Hetzelfde geldt voor de kaartupdates  - het is lastig concurreren tegen online kaarten die altijd up to date (zeggen te) zijn.

Informatie over prijzen en beschikbaarheid volgt lager.