Nederlandse winkel past in noodzakelijke buitenlandse groei

Marks & Spencer is wereldwijd aan het uitbreiden. Dat is noodzakelijk, want de thuismarkt is verzadigd.

Nederland, Amsterdam, 16-04-2013. De nog binnenkort te openen winkel van Marks & Spencer in de Kalverstraat. Mensen kijken alvast naar binnen. Foto: Olivier Middendorp
Nederland, Amsterdam, 16-04-2013. De nog binnenkort te openen winkel van Marks & Spencer in de Kalverstraat. Mensen kijken alvast naar binnen. Foto: Olivier Middendorp

Van ‘tradioneel Brits warenhuis’ naar ‘internationale detailhandelaar via multikanalen’. Dat was de belofte die de topman van Marks & Spencer, de Nederlander Marc Bolland, in 2010 bij zijn aantreden deed aan investeerders.

En Nederlandse vestiging van Marks & Spencer past bij die behoefte tot internationale uitbreiding. Net als de Parijse winkel, die twee jaar geleden werd geopend, de Duitse, Spaanse en Belgische websites die vorig jaar werden gelanceerd, en de uitbreiding in India. Daar heeft de warenhuisketen dertig winkels; in 2015 moeten het er tachtig zijn. Verdere uitbreiding staat gepland in China, Rusland en het Midden-Oosten. De niet-Britse winkels – 400 in 44 landen, een groei van 104 sinds Bollands aantreden - droegen vorig jaar 1,1 miljard pond (1,3 miljard euro) bij aan de inkomsten.

Internationalisering is noodzakelijk. Marks & Spencer (11,5 miljard euro omzet, 81.000 werknemers) worstelt in het Verenigd Koninkrijk. Het 129 jaar oude bedrijf verliest al decennia marktaandeel op de verkoop van kleding. Vorige week kwam de warenhuisketen daardoor opnieuw met tegenvallende kwartaalcijfers. Vooral dankzij de verkoop van eten, inmiddels goed voor de helft van de omzet, wist het bedrijf lichte groei van 0,6 procent te boeken.

Niet alleen om die tegenvallende cijfers te compenseren, is internationalisering gewenst. In het Verenigd Koninkrijk zelf is nauwelijks ruimte voor uitbreiding: Marks & Spencer zit met 731 winkels al in bijna iedere stad, en trekt wekelijks al 21 miljoen klanten. Nieuwe afnemers zijn dus vooral online en overzees te vinden.

Maar ook daar moet Marks & Spencer oppassen voor de tweedeling tussen eten en kleding. Op het eerste gebied biedt het Britse bedrijf iets nieuws: naar de kant-en-klaarmaaltijden, koekjes en jams schijnt in Parijs grote vraag te zijn. Zo zeer dat The Daily Telegraph twee maanden geleden meldde dat er gekeken wordt naar de lancering van Simply Food-winkels in Frankrijk, de Marks & Spencer-supermarkten.

De kleding is echter te weinig onderscheidend om de concurrentie met ketens als Zara te winnen om de jongere klant. Analisten waarschuwen dat het warenhuis zijn collectie bovendien zal moeten aanpassen aan de verschillende markten wil het een echte internationale speler worden. En gezien de problemen die Marks & Spencer al op de Britse kledingmarkt heeft, wordt dat een opgave.