Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

Mannen weten zich beter te beheersen op Facebook dan vrouwen

Het gebruik van social media vraagt om enige zelfbeheersing; iets op Twitter of Facebook zetten is in een oogwenk gebeurd. Soms sneller dan je lief is. Toch passen we op Facebookgebruikers allemaal zelfcensuur toe; mannen vaker dan vrouwen zo blijkt uit onderzoek.

Screenshot van Facebookpagina.

Het gebruik van social media vraagt om enige zelfbeheersing; iets op Twitter of Facebook zetten is in een oogwenk gebeurd. Soms sneller dan je lief is. Toch passen we op Facebook allemaal zelfcensuur toe; mannen vaker dan vrouwen zo blijkt uit onderzoek.

Twee promovendi aan de Carnegie Mellon University onderzochten hoe vaak Facebookers 5 karakters intikken en deze dan weer verwijderen óf minimaal tien minuten wachten voor ze iets plaatsen. Gedurende 17 dagen is data verzameld van 3,9 miljoen Britse en Amerikaanse Facebookgebruikers verzameld, en daaruit blijkt dat zelfcensuur een wijdverspreid fenomeen is: op een derde na wordt op alle Facebookposts (71 procent) wordt zelfcensuur toegepast.

Opmerkelijk is dat mannen hun teksten vaker herzien dan vrouwen. Vooral als de mannelijke Facebooker een groot aantal vrienden telt, past deze meer zelfcensuur toe. Facebookers met een grote variatie in vrienden corrigeerden zichzelf minder snel. Je zou daaruit dus ook kunnen concluderen dat mannen gevoeliger zijn voor wat vrienden vinden.

Volgens de promovendi is er een aantal redenen waarom Facebookers zelfcensuur toepassen (afgezien van technische complicaties):

  • gebruikers willen geen discussie uitlokken
  • ze willen niet iemand beledigen
  • ze willen geen saaie statusupdate geven
  • hun bericht moet overeenkomen met hun imago

Een van de dingen waar Facebook om draait, is natuurlijk juist het delen - sharen - van allerlei zaken. En het aantal gebruikers van Facebook groeit al een tijdje minder snel; de groei vlakt af, mensen stoppen ermee of brengen er minder tijd door. De onderzoekers gaan dan ook een vervolgonderzoek starten. Als steeds minder mensen ook minder informatie delen, wanneer wordt Facebook dan irrelevant, vragen ze zich af.