Dit is een artikel uit het NRC-archief

Cultuur

‘Bijna een vijfde van het winkeloppervlak verdwijnt’

Het winkeloppervlak in stedelijke gebieden krimpt de komende zeven jaar. Van het totale aanbod aan winkelmeters verdwijnt zeventien procent, oftewel zo’n twee miljoen vierkante meter. Dat blijkt vanochtend uit een analyse die advieskantoor Booz&Company heeft gemaakt voor Het Financieele Dagblad.

Winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam.
Winkelcentrum Alexandrium in Rotterdam. Foto ANP/Bas Czerwinski

Het winkeloppervlak in stedelijke gebieden krimpt de komende zeven jaar. Van het totale aanbod aan winkelmeters verdwijnt zeventien procent, oftewel zo’n twee miljoen vierkante meter. Dat blijkt vanochtend uit een analyse die advieskantoor Booz&Company heeft gemaakt voor Het Financieele Dagblad.

Belangrijkste oorzaak van de krimp is dat kopers internet hebben ontdekt. Vooral kleding wordt steeds vaker online gekocht, schrijft het FD. Over zeven jaar wordt veertig procent van de elektronica via een webshop in huis gehaald.

De krimp is nu al zichtbaar, meldt het dagblad verder. Onderzoeksbureau GFK becijferde dat de omzet in winkelstraten tot Pasen met zeven procent is gedaald, terwijl internetverkopen juist groeiden. De verwachting is dat door de verdwijning van winkelmeters meer mensen weer in de binnenstad gaan wonen, waar ook meer ruimte komt voor amusement en horeca, aldus het FD.