'Het publiek mag bij Mylene d'Anjou naar binnen kijken'

Actrice Jessica Zeylmaker (30) zag de voorstelling ‘Hufterproof’ van Mylene d’Anjou.

Cabaret

Hufterproof van Mylene d’Anjou. Inl.: mylenedanjou.nl. ***

In Hufterproof verknoopt Mylene d’Anjou verschillende persoonlijke verhalen. Ze vertelt over een vervelende ex, over haar stiefdochters: meisjes op de rand van vrouw-zijn, en over haar eigen dochter van zes – een leeftijd waar ze soms naar terugverlangt. Maar het zwaartepunt vormt een uiterst persoonlijke relaas over haar borstkanker.

Dat verhaal vertelt ze eerlijk en toch vol humor. Ze bewaart bij dit zware onderwerp knap de balans; verschuilt zich niet alleen maar achter harde kankergrappen, maar zorgt er tegelijk voor dat het luchtig blijft. Al is de ontroering nooit ver weg. In die zin vond ik het meer een theatersolo dan cabaret. Het is nergens ‘lach of ik schiet’, maar persoonlijk, openhartig, intiem.

Mooi is de passage over haar pruik: ze toont het publiek slechts een klein stukje van haar kale hoofd. Maar kort daarop zien we haar in het donker nog even haar pruik herschikken. Dan zie je dat het eng voor haar moet zijn om zo op het podium te staan. We mogen echt bij haar naar binnen kijken. Die waarachtigheid voel je in het hele programma.

D’Anjou heeft een mooie, krachtige stem, en ze zingt veel – iets te veel zelfs. Soms haalt een lied nogal de vaart uit de show, of was de inhoud te zeer losgezongen van het verhaal. Ook bepaalde overgangen en regiekeuzes zijn minder geslaagd. In het begin van de show leek ze een beetje zoekende, en de westernmetafoor waarmee ze opent vond ik zwak. Maar D’Anjou heeft een fijne uitstraling en energie; het blijft leuk om naar haar te kijken.

Jessica Zeylmaker (30) speelde in Nono het Zigzagkind. In mei staat ze in de voorstelling Kunstenaars in oorlog van TG Sonja, en in juni is ze te zien in de film Spijt. Inl.: tgsonja,nl