Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Economie

Facebook-software doet rivaliteit met Google stijgen

De nieuwe super-app van Facebook wil profiteren van Google. Home, Facebook’s interface voor mobieltjes die donderdag werd onthuld, maakt gebruik van het Android-besturingssysteem voor smartphones. Home zal mensen ertoe moeten verleiden Facebook te verkiezen boven concurrerende diensten. Google heeft Android gebouwd, maar de firma van Mark Zuckerberg wil er blijkbaar graag een graantje van meepikken.

Android is deels ontwikkeld omdat Google niet wilde dat één bedrijf, Apple, de software zou beheersen voor alle smartphones en tablets in de hele wereld. Met dit eigen besturingssysteem kon Google ervoor zorgen dat diensten als Gmail, YouTube en zijn zoekmachine er goed op zouden draaien – met blijvend binnenstromende reclamedollars.

Het grote succes van Android – nu de motor voor ongeveer de helft van alle smartphones in de VS, aldus Comscore – heeft veel te danken aan het feit dat het gratis beschikbaar is voor iedere hardwarefabrikant, in scherp contrast met de afschermende benadering van Apple. Maar nu zal de nieuwe software van Facebook de Android-interface grotendeels gaan vervangen, net zoals Google op internet de standaard-homepage voor veel gebruikers is geworden (wat veel geld oplevert).

Home maakt het mogelijk dat foto’s en boodschappen van je vrienden op het beginscherm van je toestel verschijnen, stelt gebruikers in staat elkaar direct tekstboodschappen te sturen, en zorgt ervoor dat allerlei mededelingen zichtbaar worden. Andere diensten zoals video en zoekfaciliteiten zullen ongetwijfeld snel volgen. Kortom: mensen zullen meer redenen hebben en minder handelingen hoeven verrichten om de tools van Facebook te gebruiken dan die van Google’s Gmail en YouTube. Dat betekent waarschijnlijk meer advertentie-inkomsten voor Facebook en minder voor Google, vooral gezien de 680 miljoen actieve maandelijkse bezoekers die de firma van Zuckerberg claimt.

De zorgen van Google over Facebook krijgen steeds meer het karakter van actieve rivaliteit, zoals blijkt uit de pogingen van het zoekmachineconcern om zijn eigen sociale netwerk (Google+) op te zetten. Facebook heeft zich op zijn beurt op het terrein van Google begeven door eerder dit jaar een eigen zoekdienst te lanceren. De aard van de Home-software zal er in potentie toe bijdragen dat deze spanningen nog verder oplopen.

Er zijn echter grenzen aan de wijze waarop Google hierop kan reageren. Als de firma ervoor kiest de toegang tot Home te beperken, zal zij gebruikers wellicht tegen zich in het harnas jagen en de antitrust-autoriteiten in het geweer brengen. Maar het zal niemand verbazen als toekomstige veranderingen in Android de diensten van Google een prominentere plek zullen geven en soepeler zullen laten draaien dan die van Facebook. Als het sociale netwerk een hap uit Google’s inkomstenstroom wil nemen, is dat gevoel zeer waarschijnlijk wederzijds.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.