‘Tien procent pinbetalingen ING ging mis’

Door de storing bij ING gisteren is gedurende een bepaalde tijd tien procent van de pinbetaling van klanten van de bank afgewezen vanwege te weinig saldo. Dat meldt de NOS.

Een belangrijk deel van de onrust onder de klanten ontstond doordat ze opeens rood stonden, omdat ING bedragen dubbel had afgeschreven. De bank kon vandaag niet zeggen hoeveel betalingen dat zijn in absolute cijfers. Normaal zorgt een saldotekort er in twee procent van de gevallen voor dat pinbetalingen worden afgewezen.

ING bracht verder naar buiten dat het gisteren zo’n vijftig procent meer telefoontjes heeft ontvangen dan op een normale dag. Op een gegeven moment belden er zeventienduizend mensen tegelijk naar de bank. Die telefoontjes moesten verwerkt worden door elfhonderd telefonisten. De bank kan nog steeds niet zeggen hoeveel mensen uiteindelijk getroffen zijn door de storing.

De bank heeft inmiddels excuses aangeboden voor de vele problemen die ontstonden door een verkeerd ingeladen bestand . Eerder vandaag dook een interne mail op waarin de bank kritisch is over hoe er intern op de situatie is gereageerd. Zo kwam pas laat een officieel statement van de bank op de eigen site.