Op zoek naar een vrouw. Wie moet er anders voor de baby zorgen?

Fill the Void ***

Regie: Rama Burshtein. Met: Hadas Yaron, Yiftach Klein. In: 17 bioscopen.

Wat doe je als je zus in het kraambed sterft en haar man plotseling met een zuigeling zit opgescheept? In het chassidische (‘ultraorthodoxe’) milieu in Tel Aviv waar Fill the Void zich afspeelt, moet die man zo snel mogelijk weer aan de vrouw. Want wie moet er anders voor die baby zorgen?

De reden dat die vraag interessant is, komt niet alleen omdat Fill the Void zich afspeelt in een strengreligieuze omgeving waar andere wetten gelden, want dat soort films hebben we eerder gezien uit Israël. Fill the Void gaat niet alleen over een gesloten wereld, het is ook een film uit die wereld, de eerste chassidische film die expliciet bedoeld is voor een seculier publiek. Sterker nog, door Fill the Void zullen de meeste mensen pas voor het eerst horen van zoiets als de chassidische film, een kleine filmsector in Israël die in de behoefte aan moraliteitsgeschiedenissen voorziet.

De film is vooral vanuit de sociologische invalshoek het bekijken waard. Het verhaaltje over Shira die voor de keuze staat met de weduwnaar van haar zus te trouwen of een nerveuze leeftijdsgenoot die haar moeder heeft uitgekozen, is schematisch. De actie is traag en we weten dat de uitkomst van tevoren vaststaat.

Fill the Void werkt, omdat ook een seculier publiek het helemaal met de conclusie van de film eens kan zijn. De oude rabbi bij wie Shira om raad vraagt, leert haar dat trouwen geen goede daad kan zijn, maar om gevoel draait. En als goede daad en gevoel samenvallen, is iedereen gelukkig, ook de kijker. Yohai, de zwager, is de leukere man. Hij rookt stiekem en raakt een beetje dronken en sentimenteel van de poerimwijn. Zo ondoorgrondelijk zijn Gods wegen soms toch ook weer niet.