Nog veel klachten aan adres ING - ‘we moeten communicatie verbeteren’

Foto ANP/Evert-Jan Daniels

In een interne mail van ING aan alle medewerkers, waarvan de NOS de tekst heeft gepubliceerd, erkent de bank dat er gisteren te traag is gehandeld toen er een storing ontstond met internetbankieren. De storing is verholpen, maar de bank ontvangt nog steeds klachten.

Het duurde uren voordat er op ING.nl melding werd gemaakt van de storing. Momenteel meldt de site nog dat de problemen zijn opgelost, en biedt de bank excuses aan voor het ongemak. ING ontvangt nog veel klachten via de klantenservice volgens de NOS. Bankieren via de app lukt bij sommige mensen nog niet, maar dit is op te lossen door de telefoon uit en aan te zetten, zo laat een woordvoerder weten.

‘we moeten communicatie verbeteren’

In de interne mail meldt de bank dat klanten die door de storing tijdelijk rood stonden geen kosten in rekening worden gebracht. Gedurende korte tijd was het voor deze groep onmogelijk om te pinnen. Later op de dag lukte dit wel tot een bedrag van 250 euro. Een passage uit de mail:

“We zijn ons ervan bewust dat het cruciaal is om op dit soort momenten te zorgen voor een juiste communicatie richting onze klanten en collega´s. Gezien het feit dat bij dit soort storingen de precieze oorzaak niet altijd direct te achterhalen valt, heeft de communicatie enige tijd op zich laten wachten. Dit moeten we in de toekomst richting jullie en onze klanten verbeteren.”

Forse kritiek op twitter en facebook

Op Twitter en Facebook ontstond gisteren grote paniek. Veel mensen konden niet inloggen of er leek zomaar tot wel honderden euro’s van hun rekening te zijn afgeschreven, of dat zij juist onverwachts een hoger saldo hadden.

Op Twitter werden ING-bankiers uitgemaakt voor “klootzakken” en “dieven”. Voor “amateurs” die ook nooit eens iets goed konden doen. Klanten eisten hun geld terug – inclusief een royale rente. Detailhandel Nederland sprak van “dramatische gevolgen” voor winkeliers, die opeens klanten zonder geld hadden.