Detailhandel hamert op betrouwbaar betalingssysteem - geen claim ING

ING kampte gisteren met een grote storing bij het internetbankieren.
ING kampte gisteren met een grote storing bij het internetbankieren. Foto ANP / Evert Elzinga

Detailhandel Nederland vindt dat de bankensector meer moeite moet doen om een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven. Zo moet er een goede back-up komen en beter worden gecommuniceerd, stelt een woordvoerder vandaag op Radio 1 in een reactie op de grote storing bij ING gisteren.

“De banken en toezichthouder De Nederlandsche Bank moeten zo snel mogelijk een einde maken aan dit soort storingen”, aldus de woordvoerder.

“Als detailhandel vinden wij dat dit altijd moet functioneren. Ik denk dat we meer kunnen doen dan nu daadwerkelijk gebeurd. Dit zou topprioriteit moeten zijn.”

ING biedt excuses aan

ING biedt zijn excuses aan voor het ongemak en zoekt “tot in detail uit hoe de problemen hebben kunnen ontstaan”. Een woordvoerder van de bank zei vanochtend op Radio 1 dat een honderd procent werkende dienstverlening er voorlopig niet in zit. “Dat is bijna onmogelijk”, aldus de zegsman.

Volgens de bank is dat een lastig punt. “De klant wil dat wel en daar moet ook hard aan gewerkt worden.” ING benadrukte dat het nog te vroeg is om nu specifiek aan te geven wat veranderd moet worden.

‘Storing grote gevolgen voor winkeliers’

De storing bij ING had volgens de brancheorganisatie grote gevolgen voor winkeliers. Dagelijks gaat er zo’n 250 miljoen euro in de detailhandel om. “Een omzetverlies van een paar procent kan al vele miljoenen zijn”, aldus de zegsman. Volgens hem zaten korte tijd veel mensen met het handen in het haar en was er veel onrust. Vooralsnog wordt er geen schadeclaim neergelegd.

Klanten van ING kregen gisteren in sommige gevallen verkeerde saldi te zien als ze inlogden via internet of hun mobiele telefoon. Sommigen misten geld of stonden ineens rood. De problemen bij het internetbankieren bij ING werden gisteravond opgelost.