Bijbels verhaal als nachtmerrie Joep van Lieshout

Cornelis Cornelisz. van Haarlem, De kindermoord te Bethlehem, 1590.
Cornelis Cornelisz. van Haarlem, De kindermoord te Bethlehem, 1590.

„Het is een lekker vet schilderij. De compositie, de hoeveelheid mensen, de kleuren, het is allemaal nogal barok. Terwijl de Barok toen nog lang niet begonnen was. Met bijna 2,5 bij 4 meter is het nogal groot. Een stoer schilderij. De kunstenaar heeft het bijbelse verhaal vormgegeven als een soort nachtmerrie. Je ziet een vrouw de ogen uitkrabben van een soldaat. En je ziet hoe een baby de hals wordt doorgesneden. Tegelijkertijd is er veel moois om naar te kijken. Vrouwenlichamen zijn half ontbloot, de mannen hebben slechts dunne lendendoekjes om.

„Over de schilder is niet veel bekend. Het gaat mij ook meer om het verhaal. Herodes, de koning van Judea, heeft gehoord dat in Betlehem een kind is geboren dat koning van de joden zal worden. Daarom besluit Herodes om alle kinderen onder de twee jaar te vermoorden. Hoe ver kun je gaan om de macht te behouden? Zoals de schilder het verhaal hier heeft verbeeld, heeft het geen begin en geen einde. Je kunt het niet op één manier interpreteren. Het is een allegorie.

„Ik laat me graag inspireren door oude kunst. Als ik een museum bezoek, ga ik vaak naar de oude kunst. Die verhalen zitten vol met thema’s als angst, macht, geweld, overgave, hoop en het einde van de wereld – facetten waar ik het in mijn eigen werk over heb. Waar komen we vandaan, waar gaan we heen? Dat zijn de grootste vragen in het leven.”