Bij 'App' moet je mobieltje in de bioscoop juist wél aan

App

Regie: Bobby Boermans. Met: Hannah Hoekstra. In: 98 bioscopen. ***

Een voordeel van de bioscoop is dat een tweede scherm ontbreekt. Mobieltje uit, kijken. Maar bij de film App moet het mobieltje juist wel aan: ’s werelds eerste film met een ‘revolutionaire tweede scherm app’. Je kan die app downloaden, waarna hij synchroon met de film op 33 momenten extra informatie geeft. Vaak een uitleg of een filmpje, vanuit het standpunt van een mobiele telefoon die je op het grote scherm ziet bijvoorbeeld. Een slimme en leuke gimmick die reageert op het onhoorbare watermerk, piepjes met een tijdcode, die in het geluid van films verstopt zitten om de plaats delict van een illegale opname te kunnen vaststellen, legt regisseur Bobby Boermans desgevraagd uit.

De film zelf is een redelijk geslaagde technothriller. App speelt in een kil Vinex-Nederland, waar Anna (Hannah Hoekstra) – wier broer Stijn (Alex Hendrickx) verlamd is door een verkeersongeval – psychologie studeert, het druk heeft met haar smartphone en voorts de beest uithangt. Na een wild feestje blijkt een app op haar mobieltje geïnstalleerd: IRIS. Eerst handig en behulpzaam, gaandeweg bemoeial, stalker, pestkop en seriemoordenaar.

Technohorror over een ‘ghost in the machine’ is niet nieuw – App combineert het genre bekwaam met onbehagen over verlies van privacy en te grote afhankelijkheid van internet. Regisseur Boermans slaagt erin de paranoia redelijk subtiel en sfeervol te laten aanzwellen, Hannah Hoekstra overtuigt als rouwdouwer Anna. Helaas verzandt de ontknoping van App in genreclichés en chaoscinema: schudden met de camera om een saaie achtervolging spannend te maken. Uitleg maakt technohorror vaak ridicuul, maar app IRIS is slecht doordacht, ze groeit niet uit tot een personage.

Interessante reis, tegenvallend eindstation: maar is het tweede scherm een blijvertje? Boermans: „3D, bewegende stoelen, geur, tweede scherm: je weet nooit wat blijft.” Voor de marketing werkt de gimmick prima en bij een film over een psychotische app is hij zelfs zinvol. Maar hij leidt af van het grote scherm en lijkt dus geschikter voor televisie. Die verdraagt dat beter.