Storing ING weer voorbij - oorzaak verkeerd ingeladen bestand

De storing van het internet- en mobielbankieren bij ING is voorbij. Volgens een woordvoerder van de bank werken alle systemen weer naar behoren.

De storing had te maken met een achterstand in het betalingsverkeer. Daardoor kwamen bij- en afschrijvingen niet goed door en werden bij sommige klanten bedragen dubbel afgeschreven. De bank zette daarom eerder vanavond het interne systeem gedurende twee uur stil. Vanaf ongeveer half negen meldden steeds meer klanten dat hun saldo weer normaal was.

Volgens woordvoerder Harald Reusken van ING heeft de bank de precieze oorzaak nu achterhaald; het was een verkeerd ingeladen bestand:

“Een bestand met betaalgegevens is gisteravond verkeerd ingeladen in de systemen. Daardoor liep de verwerking van alle betaalopdrachten vervolgens vertraging op. Dat bestand moest vervolgens eerst hersteld worden voordat alles weer normaal liep.”

Het verklaart volgens Reusken ook waardoor niet alle klanten er last van hadden, maar alleen mensen die de afgelopen dagen gepind hadden of online een andere transactie hadden verricht.

Maar een verkeerd geladen bestandje, dat geeft te denken over de kwetsbaarheid van het systeem:

“Een storing is op deze manier nog niet eerder voorgekomen. We gaan tot in detail uitzoeken hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. We bieden ook onze oprechte excuses aan voor het ongemak. Als bank zijn we er natuurlijk voor dat klanten probleemloos kunnen bankieren en die dienstverlening hebben we vandaag niet aan klanten kunnen aanbieden.”

De Consumentenbond en veel klanten hadden veel kritiek op de trage manier waarop de bank communiceerde. Zo was het lang onduidelijk wat de oorzaak was en zette de bank pas na uren een verklaring op de eigen site. Daarover zegt Reusken:

“We zullen ook zeker de communicatie meenemen in de evaluatie en hoe we dit kunnen verbeteren.”

Hoeveel mensen precies zijn gedupeerd is lastig in te schatten, zegt Reusken. De bank heeft 8,9 miljoen rekeninghouders. Klanten die zich gedupeerd voelen en compensatie eisen, zijn volgens Reusken welkom om met de bank “in gesprek te gaan”.

Eerder vandaag was er grote onrust en paniek toen ING-klanten merkten dat ze niet meer konden inloggen bij internetbankieren. Ook waren er bedragen afgeschreven van hun rekening of kregen ze juist extra bedragen bijgeschreven.