Wie wil nieuws komen snijden?

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De nieuwe firma is erbij – elke zaterdag.

Dit was een week waarin de media het nieuws zelf maakten.

De 17-jarige Londenaar Nick D’Aloisio verkocht zijn nieuws-app Summly voor naar verluidt 30 miljoen dollar aan Yahoo. De Amerikaanse kabelgigant Liberty Global kocht een pakket van bijna 13 procent van de aandelen van zijn Nederlandse concurrent Ziggo die toevallig boven de markt hingen.

Ex-NRC-collega Rob Wijnberg wist 1 miljoen euro te werven bij leden voor zijn nieuwe mediacollectief de Correspondent. Twitterkrantje @HetSufferdje stoof zomaar uit de startblokken. Maar waar zijn de Grote Namen?

En zakenkrant Het Financieele Dagblad lanceerde afgelopen dinsdag zijn nieuwe formaat: de berliner. Iets kleiner dan het vorige grootbeeld formaat, iets groter dan de doorsnee tabloid. Chic en toch leesbaar, zeg maar.

Voor het FD is dit naar de huidige technologische maatstaven de laatste transformatie. De krant, die eigendom is van investeringsmaatschappij HAL, vaart zijn eigen koers. Het FD is een van de winnaars bij het werven van digitale abonnees. De toekomst is dat niet langer de uitgever/hoofdredacteur beslist over het formaat van de krant, maar de producent van de mobiele telefoon, tablet of pc of wat Silicon Valley nog uitvindt.

Dat is dan meteen het einde van het productieproces van het FD, waarin de uiteinden van de krant elke avond worden weggesneden. Het zegt genoeg over het verwachte succes van de berliner. Drukkerijen willen kennelijk geen geld steken in het aanpassen van hun persen aan het berlinerformaat. Of krijgen geen krediet.

Maar ho: deskundigen maken ons erop attent dat de FD-maten niet helemaal kloppen. De breedte is oké, maar de lengte is wat te lang. Zo kan het FD nog wat extra nieuws op de pagina’s kwijt, dat dan weer wel. Vrij naar JFK kan de krant zeggen: Ich bin kein Berliner.

Menno Tamminga