Gratis iPad of stofzuiger in strijd om consument

Consumenten geven minder uit. In aanloop naar Pasen bedenken winkeliers opmerkelijke acties om hen toch tot kopen te verleiden.

Traditioneel trekt Nederland massaal op Tweede Paasdag naar de winkels. De woonboulevard, de Ikea.

Maar de consument geeft steeds minder uit, berekende het CBS. Ten opzichte van vorig jaar besteedt een gemiddeld huishouden 2,3 procent minder aan goederen en diensten. Vooral auto’s, woninginrichting en huishoudelijke artikelen zijn minder in trek. Komt nog bij dat het vertrouwen van de consument nog nooit zo laag was als in afgelopen februari. Het CBS, dat het consumentenvertrouwen sinds 1986 maandelijks middels een enquête meet, spreekt van „een historisch dieptepunt”. In maart verbeterden de cijfers al iets, maar de consument blijft pessimistisch over het economische klimaat en over de eigen financiële situatie.

Slecht nieuws voor de detailhandel. Want een pessimistische consument zal niet snel nieuwe aankopen doen. Dus bedenken winkeliers opmerkelijke acties om de mensen aan het kopen te krijgen. „Winkeliers die acties bedenken is niets nieuws”, zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland. „Maar ze worden wel steeds creatiever. De winkeliers merken ook dat het steeds rustiger wordt.”

Zes acties op een rij.

Wat? Banken

Bij wie? Seats & Sofa’s

Actie? Gratis elf huishoudelijke apparaten bij aanschaf van een bank.

„Is het niet mooi dat als starters een bank kopen, ze er meteen een hele keukeninrichting bij krijgen?”, aldus een woordvoerder van Seats & Sofa’s. En daarom geeft het bedrijf bij aankoop van een bank een huishoudpakket mee. Een kleine greep uit het pakket: stofzuiger, blender en koffiezetapparaat. „Het zijn spullen die de mensen graag willen, maar niet zo snel zelf kopen”, laat het bedrijf weten. Seats & Sofa’s kocht duizenden pakketten in – kan de klant meteen met al zijn apparatuur naar huis.

Wat? Brillen

Bij wie? Pearle Opticiens

Actie? Leeftijdskorting. De leeftijd van de klant is de korting in procenten.

Een „gouwe ouwe” actie van Pearle, die nu, evenals vorig jaar, weer van stal is gehaald. Bij aanschaf van een gehele bril, inclusief glazen dus, krijgen klanten korting op het montuur. Hoe ouder, hoe hoger het kortingspercentage. Vals gespeeld wordt er nauwelijks, vertelt een woordvoerder. Het is sowieso vooral een succes onder de wat oudere doelgroep. En iemand die 101 jaar oud is? „De actie is tot de honderd jaar. We leggen er niet op toe.”

Wat? iPads

Bij wie? Overal en nergens

Actie? Gratis iPads zijn alomtegenwoordig.

Voor alle liefhebbers van de iPad is het verstandig te wachten met de aanschaf van een tablet. Want ze zijn tegenwoordig overal bij te winnen. Of gewoon gratis, of flink goedkoper, te krijgen bij aanschaf van iets anders. Stap over naar energie van Oxxio en krijg een gratis iPad. Start een hbo-opleiding bij NTI, sluit een telefoonabonnement af bij Castle Telecom of neem een abonnement op NRC. Meld je aan bij Photobox en win er een. Of bij Megaprijsknaller. Mogelijkheden genoeg.

Wat? Gereedschap, tuinmeubelen; alles uit de bouwmarkt

Bij wie? Praxis

Actie? Lever een willekeurige kortingsbon van een ander bouw- of tuincentrum in en krijg die korting op een product van Praxis.

„De folders van bouwmarkten worden vaak tot op de letter gespeld”, zegt een woordvoerder van Praxis. En deze tijden vragen om creatief omgaan met marketing. Dus bedacht Praxis een actie, „een knipoog naar de markt, en naar onszelf”. Een week lang mogen klanten elke kortingsbon uit een folder van een ander bouw- of tuincentrum inleveren. Één bon per product. Maar een klant mag gerust tien bonnetjes meenemen en op tien verschillende producten korting vangen.

Wat? Kleding

Bij wie? H&M

Actie? Lever tweedehands kleding in en krijg 15 procent korting op H&M-kleding.

95 procent van gedragen kleding wordt weggegooid, zegt H&M. En dat is zonde, vindt de modeketen. Klanten kunnen sinds midden maart hun tweedehandskleding inleveren bij alle H&M-winkels. Oude onderbroeken, sokken met gaten, alles mag. „Als het maar textiel is”, aldus een woordvoerder. De klant krijgt een kortingsbon van 15 procent, de kleding gaat naar een recyclingbedrijf. Daar wordt er opnieuw kleding van gemaakt, of schoonmaakdoekjes. En als de kleding écht oud is, wordt het isolatiemateriaal.