Auto van de week

Opel doet jong. Maar jongeren prikken daar zo doorheen.

Autoreclame is net cultuureducatie, alleen jongeren tellen. De nieuwe, hip bedoelde Opel Adam mikt op jongeren. Wat doen jongeren volgens ouderen die Opels bouwen? Van een Adam dromen. Daarom doet Opel jong. Met getatoeëerde lijven, Run DMC-achtige dansjes, slogans. One of a kind. Adam and you. Be the first.

Vet man. Snel naar de Adam Store in het centrum Amsterdam.

In mijn jeugd, zeshonderd jaar geleden, hadden we voor Engels een leesboekje dat, voor die tijd modern, over de lotgevallen van een bandje ging, om hormonale pubers bij de les te houden. De uitgever zal trots hebben gezegd dat zijn educatiepoot was afgestemd op de belevingswereld van de jongere. Wij veertienjarigen verbeten ons. Het bandje van de lesstof was het dufste clubje dat we ooit hadden gezien, Beatle-achtige bijna-hippies met een scheiding, beschaafd ontwrichte schoonzonen met wie het goed zou komen. Verbijsterd zagen wij, Sex Pistols-jongeren, het aan. Wij voelden ons geschonden door de zielige misplaatstheid van de handreiking naar onze levenssfeer. Door de bril van toen zie ik het Adam-filmpje. Iets van de argwaan tegen opportunistische volwassenen blijft hangen.