Atheïsten verliezen vaker hun schoenen in de post

Het Berlijnse kunstenaar- en schoenmakercollectief Atheist Shoes vond het al verdacht dat de schoenen die zij naar de Verenigde Staten verstuurden vaak niet of vertraagd aankwamen. En toen Amerikaanse klanten vroegen om de opvallende tape met de merknaam Atheist van de pakketjes te verwijderen, was hun argwaan gewekt. Tijd voor een experiment, vonden de innovatieve schoenmakers (motto: Now atheists have soles too!).

Het schoenenbedrijf verstuurde 178 pakketjes naar 89 personen in 41 verschillende Amerikaanse staten. Iedereen ontving twee pakjes: eentje waarop atheïstentape was geplakt, en eentje met bruine tape. Alle pakketjes werden op dezelfde dag verstuurd, en zouden dus op dezelfde dag aan moeten komen (zie (http://nrch.nl/u6b).

Dat is niet wat er gebeurde. De pakjes gelabeld met atheïstentape waren gemiddeld drie dagen langer onderweg en werden tien keer zo vaak verloren. Knorrige, christelijke medewerkers van de United States Postal Service houden de pakketjes achter of vertragen ze opzettelijk, concludeerden de schoenmakers.

Dat is te kort door de bocht, vinden sommige bezoekers van de website waarop Atheist Shoes haar resultaten bekend maakte. Pakjes met opvallende teksten zijn sowieso verdacht en zullen vaker worden opengemaakt door de douane, of er nu atheïst opstaat of niet. Als controle-experiment had Atheist Shoes niet alleen bruine tape moeten gebruiken, vinden zij, maar ook tape met religieuze teksten erop, zoals God of Christianity.

Atheist Shoes liet daarop weten al na te denken over vervolgexperimenten. En een hoogleraar sociale psychologie bood aan om het onderzoek in een wetenschappelijk tijdschrift te publiceren. De ochtend van Goede Vrijdag was de website van Atheist Shoes onbereikbaar.

Lucas Brouwers