Arriva wil de Fyra best vervangen

Vervoersbedrijf Arriva biedt aan te helpen „zo snel mogelijk” hogesnelheidstreinen te laten rijden op de hogesnelheidslijn waar de geplaagde NS-trein Fyra reed tussen Amsterdam en Brussel. „Met de ervaring en financiële middelen van Deutsche Bahn achter ons kunnen wij zeker een bijdrage leveren”, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva in een interview met deze krant.

Trein- en busbedrijf Arriva is eigendom van het Duitse staatsbedrijf Deutsche Bahn, één van de grootste treinvervoerders van Europa. In Nederland rijdt Arriva met honderd treinen en 1.200 bussen.

Volgens Hettinga is het „een blamage” dat er „spoor ter waarde van miljarden ligt waar nu geen gebruik van wordt gemaakt”. De lijn tussen Amsterdam en Brussel is aangelegd voor hogesnelheidsvervoer, maar de treinen van de NS, die nu alleen op het binnenlandse traject als Fyra rijden, kunnen minder hard. Begin dit jaar werd de internationale Fyra minder dan zes weken na introductie door de Nederlandse Spoorwegen, de huidige exploitant, uit dienst gehaald vanwege technische problemen. Sindsdien rijden er geen hogesnelheidstreinen meer op het spoor.

Arriva wil het kabinet een voorstel doen „om te helpen het probleem op te lossen”, maar nog niet op de details daarvan ingaan. Over de termijn waarop dat zou kunnen heeft Hettinga „wel een idee”, maar wil hij nog niet uitweiden. „Daarover wil ik eerst praten met de staatssecretaris en de NS.” Een samenwerkingsverband met de NS sluit hij niet uit.

De Fyra wordt geëxploiteerd door NS Hispeed en het Belgische spoorbedrijf NMBS. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur, PvdA) heeft de Tweede Kamer vorige maand gezegd dat het aan hen is om met andere vervoerders contracten af te sluiten. De staatssecretaris heeft nog geen gesprek met Arriva gehad, zegt een woordvoerder. Arriva had aanvankelijk wel interesse in het hogesnelheidstraject, maar bood te weinig om serieus mee te dingen naar de concessie.

Arriva: Economie, pagina 2-3