Snel samenspannen voor de shoot-out

Telecomsector // Kabelaars Ziggo en UPC hebben deze week de eerste stap gezet naar samensmelting Samen willen ze dé krachtige concurrent worden van KPN De slag om de Nederlandse internetklant verhevigt

Redacteur technologie

De Nederlandse telecomsector maakt zich op voor een klassieke westernscène: de shoot-out. De cowboys in kwestie zijn miljardairs John Malone (VS) en Carlos Slim (Mexico). Beiden vergaarden aanzienlijke belangen in Nederlandse bedrijven; kabelaars UPC en Ziggo aan de ene kant, KPN aan de andere. De inzet van het gevecht is de Nederlandse tv-kijker, beller en internetgebruiker.

Woensdag maakte Liberty Global, de Amerikaanse moedermaatschappij van UPC, bekend dat het 12,6 procent van de aandelen van branchegenoot Ziggo koopt. Het is een eerste stap naar een volledige overname en samensmelting van Ziggo en UPC.

Als dat gebeurt staat John Malone, eigenaar van Liberty Global, oog in oog met Carlos Slim. Deze Mexicaan is de rijkste man ter wereld en de belangrijkste aandeelhouder van América Móvil. Dat heeft sinds vorig jaar een belang van bijna 30 procent in KPN, genoeg om de strategie van het bedrijf te bepalen.

Liberty Global is op papier een Amerikaans bedrijf maar heeft amper belangen in de VS zelf. Er is een klein hoofdkantoor, ergens in Colorado maar het bedrijf zit in werkelijkheid in Amsterdam, onder de rook van Schiphol. Liberty Global is zich agressief aan het inkopen in Europese kabelnetten. Onlangs kocht het Virgin Media in het Verenigd Koninkrijk, voor 16 miljard dollar. Liberty probeerde – tevergeefs – zijn belang uit te breiden in het Belgische Telenet en kocht talloze kleine kabelnetten op in dertien landen.

De kabelmarkt is in veel EU-landen nog versplinterd. Er zijn wel 7.000 verschillende aanbieders en dat biedt ruimte voor overnames. Omdat kabelnetten elkaar niet beconcurreren (ze zijn immers regionaal gebonden) is er meestal weinig weerstand van mededingingsautoriteiten.

Ooit was de Nederlandse kabelmarkt ook zo opgeknipt, per gemeente. Nu zijn alleen nog UPC en Ziggo over en een handvol kleine spelers. Een gezamenlijke kabelprovider UPC/Ziggo is de laatste, logische overname op de Nederlandse kabelmarkt. Het zou een krachtige concurrent zijn voor KPN.

De kabelsector spreekt nu al uit één mond en alle branchegenoten verkneukelen zich omdat concurrent KPN worstelt met boze beleggers en dalende omzetten. KPN heeft het moeilijk omdat inkomsten uit bellen en sms’en teruglopen door strengere regulering en concurrentie van internet.

Op dit moment biedt de kabel sneller breedbandinternet omdat KPN nog niet overal glasvezel aanbiedt. Maar KPN heeft met agressieve marketing en een vooruitstrevend digitaal tv-product wel een miljoen tv-klanten weggekaapt bij de kabelaars. Bovendien investeert KPN veel in 4G, het snelle mobiele net. Straks, zo hoopt KPN, zullen consumenten kiezen voor quadruple play: tv, internet, bellen, en mobiele telefonie van één merk. Dan ben je nog minder snel geneigd om over te stappen op een andere aanbieder.

Wat betekent dit voor Nederlandse kabelklanten? Krijgen we straks weer rekeningen met een ander logo, weer een onervaren persoon bij de helpdesk?

Voorlopig gebeurt er even niks. Liberty Global heeft zijn handen nog vol aan de Virgin-overname en een volledig bod op Ziggo komt pas ter sprake als Liberty meer dan 30 procent aandeel heeft. Een vijandige overname lijkt uitgesloten. Bovendien moeten de Opta en Europa toestemming geven – wellicht met de eis dat de kabel ook eindelijk ‘open’ gaat voor derden.

En wie weet voelt Carlos Slim zich geroepen tot een tegenreactie nu hij de concurrentie ziet samenspannen. Zoals dat gaat met cowboys tijdens shoot-outs: één verkeerde beweging bij de tegenpartij en de kogels vliegen door de lucht.