recensie

Après Mai

Regie: Olivier Assayas. Met: Clément Métayer, Lola Créton. In: Eye Filmmuseum, Amsterdam. ****

Après Mai van Olivier Assayas deed het matig in Rotterdam. Dus komt er geen bioscooprelease: komende week is hij in het Eye Filmmuseum te zien, later verschijnt hij op dvd. Zonde. Het is een voortreffelijke coming of age-film. Gilles en zijn vrienden rennen in het Parijs van 1968, zeker van een naderende revolutie, met brommerhelm door traangas, verspreiden pamfletten, kladderen graffiti. Maar welke revolutie? De energie dooft in heroïne, terreur, boeddhisme of proletarische kunst, terwijl Gilles zijn grote liefde misloopt. Ten slotte vindt hij zichzelf niet op de barricade, maar op de set van een exploitatiefilm met nazi’s en monsters. Verried hij zijn idealen? Welnee, de klok tikte door. Coming of age-films kennen vaak een keerpunt, waarna de held gelouterd voortleeft. In het leven ontbreekt dat vaak. Dat toont Après Mai, en daarom flopte hij misschien.