‘Kees van Kooten heeft het heel goed gedaan’

De omzet tijdens de Boekenweek is ten opzichte van vorig jaar met 3,7% gestegen, meldt CPNB in een persbericht. Vooral Kees van Kooten, auteur van het Boekenweekgeschenk, blijkt aan het succes te hebben bijgedragen.

Ook de verschuiving van de NS Vrij Reizen Dag naar de laatste zondag van de Boekenweek en de populariteit van Boekenweekauteur Kees van Kooten, wiens Boekenweekgeschenk De verrekijker in een oplage van 770.000 exemplaren verschenen, zouden tot de stijging hebben bijgedragen.

Begin van de week liet Boekblad al weten dat veel boekhandelaren ook tevreden waren met de ‘ingekorte Boekenweek’. Vooral omdat deze omzetstijging in de had zou hebben gewerkt. Gerda Aukes, een boekhandelaar uit Baarn, noemde het terugbrengen van de Boekenweek tot een echte week in het boekenvakblad ’een briljant idee’.

‘Voorheen begon de Week op woensdag en kon men op de eerste zondag gratis reizen met de trein – daarna stierf de Boekenweek een langzame dood. Eigenlijk is het van een Boekenvierdaagse tot een Boekenweek geworden. Nu was het de hele week lekker druk.’

Opvallend noemde Aukes de populariteit van Van Kooten. Van zijn Boekenweekgeschenk De verrekijker is in haar filiaal geen exemplaar meer te vinden:

‘Ik werk nu vijftien jaar bij Den Boer en ik kan me niet heugen dat alle geschenken totaal op waren. Ik heb er dit jaar volgens mij niet minder dan vorig jaar ingekocht. Van Tom Lanoye heb ik nog wel wat liggen. Kees van Kooten is voor een publiek dat heel graag leest en hem hoog heeft zitten, dat is een grote groep mensen.’

Andere boekhandelaren lieten Boekblad weten ook tevreden te zijn over verkorte Boekenweek. Zo besloot een boekhandelaar uit Nijmegen:

‘Kees van Kooten heeft het heel goed gedaan.’

Het CPNB baseert haar gegevens op marktonderzoek dat door GfK Retail & Technology Benelux BV wekelijks wordt gedaan bij meer dan 800 Nederlandse boekwinkels, bestaande uit alle ketens, aangevuld met zelfstandige (internet)boekwinkels en de warenhuizen V&D en Bijenkorf.