Indiepop India meets

Stefan en Lydia van Maurik bundelden hun krachten voor een vrolijke mix van indiepop en Bollywood-muziek, met een serieuze ondertoon.

Eins Zwei & the Parallel Cinema, met voorop Stefan (met tattoos) en Lydia van Maurik Mcklin Fotografie

Amsterdam. Het Indiase dorpje Singarayakonda was uitgestorven toen muzikant Stefan van Maurik er in 1995 als rugzaktoerist verzeild raakte. Na enig zoeken vond hij de bewoners aan de rand van het dorp, waar ze gebiologeerd naar een Bollywoodfilm keken die werd geprojecteerd op vier aan elkaar geknoopte lakens. Het dorp beleefde het verhaal alsof het werkelijkheid was. „Het was een bijna religieuze bijeenkomst. Dat maakte enorme indruk op me.”

Op grond van die ervaring besloot Stefan van Maurik twee jaar geleden samen met zijn vrouw Lydia een muzikaal Bollywoodproject te beginnen. Beiden waren als musicus al aan grote projecten gewend. Maar de indiepop meets Bollywood van Eins Zwei & The Parallel Cinema is erg uit de kluiten gewassen: tien musici, tienkoppig koor, vijf Indiase zangeressen.

Een rockband die Bollywoodmuziek maakt: leg eens uit waarom?

Lydia van Maurik: „De Bollywood-sfeer zit in de viool, sitar en het koor. Vooral live is het koor heel theatraal. Maar het is geen Indiaas koor hoor, het bestaat vooral uit Nederlandse amateurzangers.”

Stefan van Maurik: „Je kunt zeggen dat onze rauwe gitaarsound voor de Parallel Cinema staat. Dat is een naam voor Indiase Arthouse, de tegenhanger van Bollywood. Maar de commerciële, bombastische film en de onafhankelijk kritische cinema beïnvloeden elkaar óók. En zo hebben we dat ook in de band gedaan.”

De songteksten vertellen kleine verhaaltjes uit de filmwereld. Waarop zijn die gebaseerd?

Stefan: „De teksten verwijzen naar aspecten van Bollywood. Het nummer Rakesh Roshan vertelt een waar gebeurd verhaal. Roshan was een regisseur die niet wilde zwichten voor corruptie. Hij werd neergeschoten en overleefde die aanslag maar net. Curry Western, verwijst naar de Indiase western die vaak gaat over anti-helden die moeten kiezen tussen goed en kwaad. Ook daarvan bestaat een tegenhanger van de Parallel Cinema, waarin thema’s die Bollywood negeert worden aangepakt. Maar het hele project is ook een soort reflectie op onszelf. Wij staan zelf ook kritisch maar harmonieus in het leven.”

De Van Mauriks wonen in een woongemeenschap in het Utrechtse dijkdorpje Tull en ’t Waal, in de oude pastorie naast de kerk. Het pand istevens toevluchtsoord voor mensen in nood. Er wonen twee uitgeprocedeerde asielzoekers, maar een van de gastenkamers werd ook een tijd bewoond door een scriptiestudent die rust nodig had. Stefan: „Het staat open voor wie het nodig heeft.”

Doen jullie alles in eigen beheer?

Lydia: „Zoveel mogelijk. We hebben nu gelukkig wel een manager en een promotiebureau voor dit project, want we willen dat er zoveel mogelijk mensen onze muziek horen.

Stefan: „We waren een eind op weg met Productiehuis Oost die de plaat zou uitbrengen en de marketing zou doen. Maar toen besloot staatssecretaris Halbe Zijlstra geen subsidie meer aan productiehuizen te geven.

„Ons project staat nu, maar al ons geld zit erin; we zijn een failliet bedrijf. Alleen als we twee seizoenen vol kunnen draaien met dit project komen we uit de kosten. Dan zijn onze uren nog niet betaald. Gelukkig leven we niet duur.”

Een ode aan het opgeklopte, commerciële Bollywood is niet het eerste waar je dan aan denkt.

Lydia: „Het is juist interessant die twee te verbinden. We zitten heus niet de hele dag te zeuren over de commercie. Dat ik niet van talentenshows hou, betekent niet dat ik geen vrolijke productie kan neerzetten.”

Stefan: „Ik heb vaak met mijn middelvinger gezwaaid naar de commercie en mezelf als interessant en onafhankelijk neergezet. Daar ben ik op teruggekomen. We willen met een toegankelijke show de randjes van de kunst opzoeken.”

Lydia: „En we spelen net zo lief bij Koffietijd als bij een links underground radiostation.”

Stefan: „Nou, Koffietijd? Dat gaat wel heel ver.”

29/3 Schijndel; 5/5 Wageningen en Den Bosch. Cd is sinds deze week verkrijgbaar en staat op Spotify.