BlackBerry: minder omzet, beter resultaat

Smartphoneproducent BlackBerry maakt weer winst. Maar dat betekent nog niet dat het bedrijf buiten gevaar is.

De Canadese smartphoneproducent BlackBerry heeft de markt gisteren verrast met een bescheiden winst over het vierde kwartaal, een periode waarin het bedrijf zijn langverwachte toestel BlackBerry 10 lanceerde. De terugkeer naar zwarte cijfers is een opsteker voor het bedrijf, dat zichzelf met een nieuwe reeks smartphones hoopt te behoeden voor een ondergang.

De onderneming uit het Canadese Waterloo, die tot voor kort bekend stond als Research in Motion of RIM, boekte een kwartaalwinst van 98 miljoen dollar (76 miljoen euro), ofwel 19 cent per aandeel.

Dat was een veel beter resultaat dan voorspeld door analisten, die een verlies hadden geraamd van 29 cent per aandeel. In dezelfde periode vorig jaar leed het bedrijf een verlies van 125 miljoen dollar.

Toch was de terugkeer naar winstgevendheid slechts in beperkte mate te danken aan verkoop van de BlackBerry Z10, het cruciale nieuwe model dat het bedrijf moet helpen concurreren met krachtige rivalen als Apple en Samsung. Want het nieuwe toestel, dat dinsdag op de markt komt in Nederland, was maar voor een maand van de periode te koop in een beperkt aantal landen, waaronder Canada en Groot-Brittannië.

Weliswaar verkocht BlackBerry in die tijd 1 miljoen exemplaren van de nieuwe smartphone, maar in de Verenigde Staten kwam de Z10 pas op de markt aan het einde van het kwartaal op 2 maart. Dus de ware test moet nog komen. De winst had eerder te maken met kostenbesparingen die zijn doorgevoerd door het nieuwe bestuur, dat onder meer 5.000 banen heeft geschrapt bij een grondige reorganisatie.

Bovendien was er ook slecht nieuws: de omzet van BlackBerry liep fors terug tot 2,7 miljard dollar, vergeleken met 4,2 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal verkochte toestellen daalde van 7 miljoen in het vorige kwartaal tot 6 miljoen stuks. En het totale aantal gebruikers van BlackBerry in de wereld slonk van 79 naar 76 miljoen.

Op jaarbasis leed BlackBerry een verlies van 646 miljoen dollar, vergeleken met een winst van 1,2 miljard in het jaar ervoor. De omzet daalde het afgelopen jaar van 18,4 miljard tot 11 miljard dollar.

Hoewel de kwartaalcijfers een eerste indruk geven van de verkoop van de nieuwe toestellen, bieden ze nog weinig duidelijkheid over de toekomst van het bedrijf. De pionier van mobiele e-mail is overvleugeld door concurrenten die veel eerder op de markt zijn gekomen met veelzijdige smartphones, zoals de iPhone van Apple en de Samsung Galaxy, die draait op het besturingssysteem Android van Google.

Zeker is wel dat er in de toekomst van BlackBerry geen rol meer is voor oud-topman Mike Lazaridis. De uitvinder van de BlackBerry, die RIM in 1984 oprichtte, kondigde gisteren zijn vertrek aan als commissaris.

Lazaridis stond samen met Jim Balsillie aan het hoofd van RIM tot begin vorig jaar, toen de twee bestuurders werden vervangen door Thorsten Heins. Balsillie verbrak vorig jaar al zijn banden met RIM en verkocht zijn belang van 5,1 procent. Lazaridis zei geen plannen te hebben om zijn belang (5,7 procent) in BlackBerry van de hand te doen.

Dat belang is ongeveer 442 miljoen dollar waard – een flinke aderlating sinds de hoogtijdagen van RIM, toen Lazaridis en Balsillie op papier multimiljardairs waren. Het aandeel BlackBerry sloot met licht verlies in New York, op 14,45 dollar.