Kabelaar UPC koopt deel van concurrent Ziggo

Kabelbedrijf UPC gaat de concurrentie aan met telecombedrijf KPN. Het moederbedrijf van UPC heeft voor ruim 630 miljoen euro een belang genomen van 12,7 procent in branchegenoot Ziggo. Samen zijn UPC en Ziggo met een marktaandeel van 40 procent in het vaste internet even groot als KPN op deze markt.

De overname is mogelijk de start van een nieuwe consolidatieronde in de kabel- en telecomsector, denkt analist Jos Versteeg van effectenbank Theodoor Gilissen. „Door de komst van combinatiepakketten met telefoon, televisie en internet zijn kabeltelevisiebedrijven als UPC en Ziggo directe concurrenten geworden van traditionele telefoonbedrijven als KPN”, zegt Versteeg. „Iedereen houdt rekening met een scenario waarin UPC en Ziggo samen de concurrentieslag aangaan met KPN.”

KPN is met een marktaandeel van ruim 40 procent de grootste partij op de markt voor breedbandinternet, zo blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van Telecompaper. KPN heeft 2,6 miljoen klanten op die markt, Ziggo 1,7 miljoen en UPC ruim 1 miljoen.

Vorige week verkochten de grootaandeelhouder van Ziggo – Warburg Pincus en Cinven – via de beurs een belang van 20 procent in Ziggo, een combinatie van een aantal kabelbedrijven. De verkooptransactie werd georganiseerd door de Britse bank Barclays. Het aantal aandelen dat werd verkocht was echter zo groot dat Barclays bleef zitten met ruim 25 miljoen aandelen in Ziggo. Dit pakket heeft Barclays nu verkocht aan Liberty Global, het moederbedrijf van UPC.

Hoewel de combinatie van UPC en Ziggo voor de hand lag, kwam de transactie volgens Versteeg toch onverwacht. Recentelijk heeft Liberty Global nog een grote overname gedaan in Engeland, legt Versteeg uit. „Daarom komt deze investering op een verrassend moment.”

De koers van het aandeel Ziggo steeg in reactie op het nieuws met ruim 10 procent. Ziggo stelt in een reactie dat het bedrijf doorgaat met het uitvoeren van de bestaande strategie. UPC wil geen nadere toelichting geven.