Gesponsorde soap, met niet altijd een cliffhanger

Zien

Soap

Malaika dagelijks, sinds deze week RTL 5, 19.00- 19.30 uur

Zoë, stagiaire in een zorgcentrum, wordt ook wel Zoetje genoemd. Niet voor niets – ze lijkt uit de jaren 50 weggelopen; ze levert commentaar op de nagellak van haar beste vriendin, en haalt haar neus op voor het antikraakpand waar haar medestagiairs wonen. „Wees toch niet zo’n nuffige juf”, zegt een van de zorgcentrumbewoners tegen haar. En zo zoent Zoetje al in aflevering twee van de nieuwe soap Malaika met haar stagebegeleider.

Malaika is een co-productie van zorgondernemers, brancheorganisatie ActiZ en Johan Nijenhuis, maker van Costa en Spangas . Doel van de soap is jongeren te interesseren voor een baan in de zorg.

Maar gaat dat lukken? De serie heeft sterke kanten: het acteerwerk van de jonge cast is overwegend goed; debutante Nina van Koppen als Zoë maakt indruk. Door de vele buitenlocaties oogt de serie niet als een klassieke soap. En dat de afleveringen niet per definitie in een cliffhanger eindigen, is verfrissend. Jammer alleen dat de zorgtaken van de stagiairs zo arbitrair lijken en weinig meer opleveren dan „Oh meneer, bent u uit bed gevallen?” Nu leiden al die charismatische ouderen die levenslessen debiteren – maar ondertussen toch gevoerd moeten worden – vooral af van de intriges waar een soap eigenlijk om draait. Dat zal ActiZ niet beoogd hebben.

Janna Laeven