Docenten houden zich niet aan regels met tweede correctie examens - ‘onacceptabel’

Foto ANP / Lex van Lieshout

Docenten houden zich bij de tweede correctie van examens op middelbare scholen lang niet altijd aan de regels. Twee derde van de tweede correctoren kijkt niet alle werken na en controleert per leerling maar een aantal vragen, blijkt uit onderzoek van instituut voor toetsontwikkeling Cito.

Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) vindt de uitkomsten van het onderzoek onacceptabel, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer:

“Voor mij is de kern dat ouders en leerlingen erop aan moeten kunnen dat dit op scholen goed geregeld is.”

De bewindsman gaat de Inspectie van het Onderwijs verzoeken bij de komende examens extra toe te zien of de eisen rond de tweede correctie door scholen worden nageleefd. Ook is hij van plan schoolbesturen aan te spreken en ze te wijzen op de regels voor de tweede correctie.

Dekker gaat bovendien twee proeven doen om te kijken of er een voor docenten minder belastende tweede correctie mogelijk is. Docenten geven in het onderzoek van Cito namelijk aan zich bij de tweede correctie niet aan de regels te houden vanwege een gebrek aan tijd en ondersteuning door scholen.