De festivalhit van deze zomer

Piepjong is het duo Disclosure, dat al enkele dansbare hitjes maakte De Britse broertjes hebben hun eerste album bijna af Vanavond staan ze in Club Trouw

Vergeet uitgekauwde headliners als The Killers, Green Day en Kings of Leon; de echte festivalhits staan komend seizoen een stukje verder op de affiche, in iets kleinere letters. Zoals Disclosure: een Brits duo bestaande uit de jonge broers Guy (21) en Howard (18) Lawrence.

„Niet zo heel lang geleden besefte ik ineens dat het heel erg goed gaat”, vertelt Howard, de oudste van de broers, vorige week in New York. „De ene dag zit je met zijn tweeën een beetje op een laptop te kloten en de volgende dag sta je aan de andere kant van de wereld voor een uitverkochte zaal en schreeuwt iedereen de nummers uit volle borst mee.”

De stelling van Howard is wat kort door de bocht: Disclosure timmert inmiddels al een paar jaar flink aan de weg. De broertjes groeiden op in Surrey, een kleine plaats vlak onder Londen, en besloten uit verveling maar muziek te gaan maken. Geïnspireerd door het werk van de Britse dupstep-producer Loefah en de Britse dj Ben UFO knutselen ze hun eerste tracks in elkaar. „Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling om UK garage te maken, maar op de een of andere manier komt het er steeds zo uit”, aldus Howard. Met name de eerste tracks van het duo, waaronder ‘Offline Dexterity’, kennen een typisch 2-step/UK garage-geluid. Een genre dat afstamt van house, maar werkt met experimentele beats en verknipte vocalen als extra geluidslaag. Begin jaren negentig was het in Engeland enorm in , maar rond 2007 ontstond een heuse revival en bleken de kids van nu alle klassiekers ook uit hun hoofd te kennen. Mix dat geluid met donkere techno (dat later opbloeide en waar ook de Britse indieband The xx mee speelt op hun laatste plaat Coexist) en het geluid van Disclosure komt bovendrijven. Maar dan net weer anders.

Want de broertjes hebben één ding goed in de smiezen en dat is hoe je een hit schrijft. Instrumentaal kunnen de tracks van het duo stuk voor stuk de dansvloer worden opgeslingerd, maar door de toevoeging van – vaak soulachtige – vocals en house-invloeden ontstaan er radiohits. „Sinds de samenwerkingen met Jessie Ware en Sam Smith, die meedoet op de hit Latch, worden we overspoeld met acts die een remix van ons willen.” Zo maakte het duo recent remixes voor onder meer Crystal Fighters en Emeli Sande. „Maar negen van de tien verzoeken moeten we afwijzen. We willen eerst een album uitbrengen.”

Dat album, waarvan de titel nog niet bekend is gemaakt, gaat verschijnen bij het ‘grote’ label Universal. Een officiële releasedatum is er nog niet, maar volgens Howard ligt het schijfje in ieder geval in juni in de schappen. En er komt een verrassing: „We hebben een gast gestrikt die iedereen gaat verbazen, een grote naam. Ik kan nog niet zoveel zeggen, maar de single verschijnt binnenkort.”

Hoewel het duo hun grootste hits maakte met gastvocalisten, zingt Howard zelf het leeuwendeel van de teksten. „Zeker met het oog op de liveshow is dat belangrijk. We zijn nooit een act geweest die op play drukt en vervolgens een uurtje achterover staat te leunen. Al zijn dj-sets soms ook erg tof. Zo belandden we vorig jaar na Appelsap in Amsterdam in Club Trouw waar we spontaan een paar uur achter de draaitafels hebben gestaan. Maar een liveshow van Disclosure is ook echt een liveshow: we doen alles zelf. Voor de dynamiek is het ook veel beter als ik zelf zing in plaats van dat de vocalen uit een apparaat komen.”

Disclosure live: Club Trouw (vanavond – uitverkocht), PITCH (5+6/7), Rock Werchter (4+5+6+7/7). Lowlands (16+17+18/8 – uitverkocht)