Twee jaar opzegtermijn telefoon

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: KPN en NS-stallinghouder

Voor zijn eenmanszaak aan huis in piano’s en vleugels heeft Leendert van der Waal al sinds jaar en dag een telefoonabonnement bij KPN. Hij gebruikt de telefoon zowel zakelijk als privé. Eind december trekt zijn nieuwe partner bij hem in. Onder de verhuiswaar: een UPC-pakket, met telefoonaansluiting. Reden voor Van der Waal om zijn abonnement bij KPN te herzien. Hij besluit over te stappen, met behoud van zijn nummer, en laat UPC de opzegging regelen. Appeltje, eitje. Totdat Van der Waal twee maanden later een rekening van 782,74 euro in de bus krijgt. Enige specificatie: ‘n.a.v opzegtermijn’. „Met mijn abonnementskosten van 31,85 euro per maand is dat een opzegtermijn van ruim twee jaar”, laat een verontwaardigde Van der Waal weten. Hij wil verhaal halen bij de telecomaanbieder, maar zonder succes. Zijn telefoontjes en brieven blijven onbeantwoord. Van der Waal besluit dan maar de afschrijving van het bedrag te storneren, en één maand opzegtermijn over te maken. „Want volgens de Wet Van Dam heb ik een maand om mijn abonnement op te zeggen.”

„Nee hoor”, laat een woordvoerder van KPN weten. „De Wet Van Dam is alleen van toepassing op consumenten. En meneer Van der Waal heeft een zakelijk abonnement.” Een Business Voice–abonnement, blijkt. En laten die nou omgezet zijn van een vrij contract naar een vast contract. Vaste contracten worden aangegaan voor drie jaar. De gebruikers zijn daar „schriftelijk over geïnformeerd”, zegt de woordvoerder. „Het abonnement van de heer Van der Waal eindigt op 1 januari 2015. De afkoopsom is daarom 782,74 euro.” De heer Van der Waal laat weten uit te zoeken of hij daar bericht over heeft gekregen. Maar duidelijkere communicatie, dat zou fijn zijn, vindt hij.