Soap moet jongeren interesseren voor werk in zorg

De cast van de nieuwe gesponsorde soap Malaika Foto RTL

Malaika (dagelijkse soapserie, sinds 25 maart) RTL 5, 19.00 - 19.30 uur

Zoë, stagiaire in een zorgcentrum, wordt ook wel Zoetje genoemd. Niet voor niets, want het meisje lijkt uit de jaren vijftig weggelopen; ze levert commentaar op de nagellak van haar beste vriendin, en haalt haar neus op voor het antikraakpand waar haar medestagiairs wonen. „Wees toch niet zo’n nuffige juf”, zegt een van de zorgcentrumbewoners tegen haar. En zo zoent Zoetje al in aflevering twee van de nieuwe soap Malaika met haar stagebegeleider.

Malaika is een samenwerking tussen zorgondernemers, brancheorganisatie ActiZ en Johan Nijenhuis, maker van Costa en Spangas . Doel van de soap, sinds maandag dagelijks op RTL5, is jongeren te interesseren voor een baan in de zorg.

De vraag is of dat zal lukken. De serie heeft sterke kanten: het acteerwerk van de jonge cast is overwegend goed; debutante Nina van Koppen als Zoë maakt indruk. Door de vele buitenlocaties oogt de serie niet als een klassieke soap. En dat de afleveringen niet per definitie in een cliffhanger eindigen, is verfrissend.

Jammer alleen dat de zorgtaken van de stagiairs zo arbitrair lijken en weinig meer opleveren dan „Oh meneer, bent u uit bed gevallen?” Nu leiden al die charismatische ouderen die levenslessen debiteren – maar ondertussen toch gevoerd moeten worden – vooral af van de intriges waar een soap eigenlijk om draait. Dat zal ActiZ niet beoogd hebben.