Meer loon kan nog best

Hoger salaris // Het is crisis, dus om meer loon vragen lijkt not done Hr-managers maken dankbaar gebruik van dat idee Terwijl er nog best te onderhandelen valt

Veel werknemers begínnen er niet eens meer aan, aan vragen om meer loon. Ze hebben het voorbeeld van Capgemini, waar veel personeel 10 tot 30 procent moet inleveren, nog vers in het geheugen. Of ze denken: ‘ik mag blij zijn dat ik überhaupt werk heb’. Niemand zit er in deze tijd van ontslagrondes op te wachten om de baas tegen zich in het harnas te jagen.

Toch is dat te somber gedacht, vindt arbeidspsycholoog Jack van Minden, auteur van twee boeken over salarisonderhandelingen. „In Nederland heerst grote somberheid over de economie en de werkloosheid is hoog, maar 93 procent van de beroepsbevolking heeft nog altijd een baan. Dat vergeten we wel eens.”

Volgens Van Minden is het voor veel werknemers nog steeds mogelijk om loonsverhoging te vragen zonder te worden weggehoond door de personeelsmanager. Zijn advies: bepaal eerst hoe de instelling of het bedrijf waar jij werkt ervoor staat. Als er bosjes mensen uitvliegen en de subsidie dreigt op te houden, dan is dat niet het beste moment om over meer loon te beginnen.

Werk je in een redelijk draaiende organisatie en heb je al drie tot vier jaar niets extra’s gekregen, dan kun je het rustig proberen. En zelfs als je bedrijf niet lekker loopt, maar jij werkt bij de enige divisie die winst maakt, is vragen om meer loon niet raar. Van Minden: „Bedenk eens wat het de baas kost aan werving, selectie en training en productieverlies als jij weggaat. Dus als alle seinen op groen staan, kun je gerust naar de personeelsmanager stappen.”

Ook Caro Ritsma, directeur van Benefitsyou, een adviesbureau voor onderhandelen over arbeidsvoorwaarden, vindt de stemming onder werknemers te somber. „Te vaak denken mensen dat er niks meer kan. Dat is voorbarig.” Volgens Ritsma maken hr-managers dankbaar gebruik van dat heersende idee. „Het argument ‘je snapt toch wel dat loonsverhoging niet meer aan de orde is’, wordt gretig gehanteerd. Op zo’n moment moet je doorvragen: ‘Legt u dat eens uit. Er is onlangs nog flink geïnvesteerd in een nieuw wagenpark’.”

Je moet wel een goed verhaal hebben

In haar praktijk maakte ze de laatste maanden verschillende cliënten mee die succesvol om meer loon vroegen bij hun werkgever.

Een manager in de IT (tien jaar werkervaring, vaste aanstelling) kreeg er 300 euro bruto per maand bij, terwijl het bedrijf waar hij werkt een vacaturestop had afgekondigd en middenin een reorganisatie zat. Ritsma: „Hij had in vergelijking met collega’s meer opdrachten binnengehaald en liet weten dat het lastig was dat niveau te handhaven als het niet gewaardeerd werd én dat de door hem extra gerealiseerde omzet ruimte bood om hem beter te belonen.”

Een andere cliënt, coördinator bij een overheidsinstelling (vier jaar werkervaring, aanstelling voor een jaar) kreeg geen loonsverhoging, maar wel een opleiding strategisch management ter waarde van 7.000 euro. „Zij kon haar werkgever duidelijk maken wat de opbrengst van de opleiding voor de organisatie zou zijn.”

Caro Ritsma onderstreept dat je in tijden van crisis wel een nóg beter verhaal dan vroeger moet hebben als je loonsverhoging gaat vragen. „Alleen zeggen: ‘ik werk zo hard’ is niet voldoende. Leg uitgebreid uit dat je takenpakket is verzwaard door het ontslag van een aantal collega’s die niet zijn vervangen of dat je een paar goede orders hebt binnengehaald. Zorg wel dat je uitstekend werk levert, onderstreep wat je opbrengst is én laat zien dat je niet te beroerd bent om een stapje harder te lopen voor het bedrijf.”