Holemensen die het licht zien

The Croods. Regie: Chris Sanders, Kirk De Micco. In: 159 bioscopen.

Hoewel The Croods in 3D is, zijn de openingscredits in 2D. De holbewonersfamilie Croods staat hierin voor een muur met hun rotstekeningen. Die volgen nog niet de regels van het perspectief en bevatten dus geen diepte. Dat ze 2D zijn is dus niet alleen een grap. Het bereidt de toeschouwer ook voor op het personage van Guy, een cro-magnonmens, opvolger van de neanderthalers. Hij heeft een groter brein waarmee hij ideeën kan ontwikkelen, waar de holbewoners alleen maar bezig zijn met eten en overleven. Guy staat in zekere zin symbool voor 3D, hij staat voor niet te stuiten progressie en evolutie. Zijn gelijk wordt bewezen door het recente bericht dat Disney weer stopt met handgetekende 2D-animatie, na het matige succes van The Princess and the Frog (2009).

Het verhaal is niet bijster interessant: puberdochter Eep rebelleert tegen vader Grug. Die beschermt zijn familie volgens de regel: nieuwsgierigheid is slecht, angst goed. Als Eep Guy ontmoet, die vuur kan maken en schoenen uitvindt, ziet zij dat er meer is dan conservatisme, hoe goed bedoeld ook. Als de wereld van de holbewoners vervolgens vernietigd wordt, rest ze niets anders dan samen met Guy de wijde wereld in te trekken. Zelfs Grug leert uiteindelijk dat het noodzakelijk is je voortdurend aan te passen. Angst is er om overwonnen te worden, pas dan groei je.

The Croods moet het vooral hebben van zijn uiterlijk. De film begint in het duister, met een bijna monochroom donker kleurenpalet. Een gedoemde wereld met weinig vreugde, passend bij de donkere holen. Als ze noodgedwongen op stap gaan, komt er steeds meer kleur in de film. Op driekwart is het bijna psychedelisch wat er over de kijker wordt uitgestort aan kleurenpracht.

Ook is The Croods uitermate geschikt om na afloop met kinderen over evolutieleer, de kracht van kunst (verhalen vertellen, grottekeningen) en het ontstaan van ideeën te praten. Leerzaam amusement, waar voor studio DreamWorks ook nog eens veel van afhangt. Eind februari liet DreamWorks-baas Jeffrey Katzenberg weten dat er aan het eind van het jaar 350 werknemers moeten afvloeien. Ook schreef de studio 87 miljoen af op de flop Rise of the Guardians, een middelmatige animatie. Er is DreamWorks, dat geen media-imperium met diepe zakken achter zich weet, veel aan gelegen dat The Croods een groot succes wordt. Het openingsweekend in Amerika was niet onaardig.